[SKRIVA] Re: Lunds univ och grundlagen

  • From: Ove Ridé <nitro2k01@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 8 Feb 2010 17:20:55 +0100

2010/2/8 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
>  Hur det är med det är oklart. Jag har hoppat över en del kommentarer, då jag
> inte sett något som angår det jag skrev tidigare. ("Vad gäller
> *grundprinciperna* står jag förstås fast vid det jag påpekat. T ex att
> myndigheter inte har rätt att hindra yttranden, med mindre än att det i
> förväg är definierat i lagen. Därtill bör gälla att informationsbärare -
> offentlig såväl som privat - inte skall lägga sig i innehåll i
> kommunikation.")
>  Någon som invänder mot sagda grundprinciper?

Men enligt dina grundprinciper skulle det alltså också vara så att om
LU beställer en reklamkampanj så har de ingen rätt att kräva att den
som skapar kampanjen inte ska skriva "Lund suger, Linköping rockar"
eller publicera smaskiga avslöjanden om universitetet i den
publicerade reklamen? Ty skulle de ställa sådana absurda krav skulle
de ju hindra vissa yttranden.
Hur skiljer sig dessa bloggare i egenskap av "informationsbärare" från
en reklambyrå som ges fria händer att skapa en kampanj?

--
/Ove

-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
Blog: <http://blog.gg8.se/>
SKRIVA på Lysator. Ditt Ahrvid-fria alternativ:
Sätt på ett par flipflops, vippa på rumpan
och gör det här till en minnesvärd sommar!
-----END 2ROT13 MESSAGE-----