[SKRIVA] Läsplatta - första intrycken

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 18 Dec 2010 01:32:44 +0100

Har nu hunnit börja leka litet med den där läsplattan jag lånade, modell Onyx
Boox 60.
  Damen på biblioteket sade att hon provat plattan och tyckte det var svårt att
tanka ned böcker. Tacka tusan för det - fel instruktioner var bilagda. De var
för en annan läsplattemodell. Jag vet inte hur tanken är att man skall hämta
böcker från biblioteket; man har en mindre samling E-böcker till låns med något
system för tidsbestämt kopieringsskydd, och jag får väl prova det senare.

LADDA IN TEXT

  Men att ladda in böcker och texter man har på annat vis är enkelt. Man bara
ansluter plattan till sin dator med medföljande USB-kabel, och så dyker
läsplattan upp som en USB-enhet för ens filhanterare. (Jag fick meddelande om
att jag ev behövde boota om datorn för att det skulle funka, men det verkade
inte behövas. Däremot måste man kanske boota om läsplattan, vilket går snabbt.)
Därefter kopierar man bara filerna man vill läsa från datorn, på vanligt vis.
På läsplattan dyker de upp under en rubrik kallad "bibliotek".

LÄSYTA OCH FORMAT

  Kontrasten är riktigt, riktigt bra. Det är kolsvart på ljusgrått i
superskärpa. Det används en teknik kallas "E ink" som består av "småbollar"
eller något som är vita på ena sidan och svarta på andra, och elektrostatiskt -
eller något - vänds rätt sida fram. Och sidan kräver ingen ström för att vara
kvar. Lästid mellan laddningar räknas i, typ, 100 timmar eller mer, eller i
"antal sidbläddringar" (man kan bläddra typiskt sett 5-10 000 gånger innan
nyladdning måste ske).
  Man får hygglig grafik i gråtoner (16 eller 64 eller något) men skärmen finge
gärna vara aningen större. Den är aningen mindre än ytan för en pocketbok,
motsvarande kanske dess satsyta (utrymmet för text). Plattan känns en smula
tung, som en platta tyngre metall - inte en lättare plastgrej.

USEL DOKUMENTATION, NAVIGATION

  Handboken förtjänar inte ens namnet. Det är ett extremt tunt häfte, hälften
på kinesiska, som visar knapparnas formella funktioner - inget mer.
Menysystemet, finesser, läsplattans tekniska specifikation, ingen sådant står.
Man måste verkligen prova/leka sig fram.
  Man skall kunna lägga in MP3-filer och spela upp, men det har jag inte
testat. Det finns inbyggd WiFi, men de två nätverk i närheten som detekterades
var bägge låsta, så jag kunde inte komma ut. Men WiFI:en tycks i alla fall
fungera, det verkar finnas en enklare inbyggd browser, men man får mata in ev
text med ett skärmtangentbord utan ÅÄÖ.
  Navigation sker med ett menyhjul som säger meny/next/previous/back/OK samt en
pekpenna. Skärmen verkar kräva denna pekpenna; man kan inte pet med t ex
fingret. Tyvärr är responstidne aningen långsam och skärmen verkar en smula
okänslig för pekpennan. Bättre följsamhet vore bra.

OLIKA FILFORMAT

  Hittills har jag testat att läsa PDF, TXT och RTF. Jag hade en Word-fil, DOC,
som tyvärr inte kunde läsas (men DOC finns i olika varianter, så kanske funkar
en annan version).
  PDF:er ger en del problem. I "ursprungligt" format blir texten för liten, men
man kan på något sätt zooma och då blir det bra. Men så kan zoomningen
försvinna när man minst anar det, oklart varför. Dessutom verkar det som om
läsplattans mjukvara stoppar in omotiverade sjok med blankrader här och där.
  Men litet imponerande är det faktiskt att manicken verkar presentera texter
via egna avstavningsalgoritmer, så det skall bli kompakt och läsligt. (Nu
glömde jag lägga på minnet om det var engelsk eller svensk avstavning. Vid en
snabbttitt verkar plattan favorisera svensk avstavning på svensk text. Som
många kanske vet avstavar språken olika. På engelska tenderar andra orddelen
börja på vokal - "engl-ish" - och på svenska på konsonant - "eng-lish". Men det
är inte stenhårt, och SAOL har på senare år favoriserat vad man kallar
orddelslogisk avstavning.)

MER SKALL TESTAS

  Det finns en massa menyval och finesser (val som "ordbok", "bildspel",
"bokmärken" osv falshar förbi) som jag inte hunnit utforska.
  Betyg hittills:
  Läsmiljön - bra, men skärmen har dålig responstid och tryckkänslighet
  Menyer - verkar krångliga
  Kompatibilitet - minst ett problem har dykt upp (DOC) men annars bra
  Trådlöst nätverk - inte kunnat testa, men teoretiskt verkar det funka
  Jag tror denna platta är ungefär generation 2 av läsplattor. Ge oss
generation 3 så blir det riktigt bra!
  Mer rapporter kommer nog.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----