[SKRIVA] Lösa noteringar om Minotauren

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 13 Sep 2008 13:52:13 +0200 (CEST)

Jag råkar ha två nr av Minotauren framför mig (eller fyra, ty ett är ett
"trippelnummer": nr 26-28 samt nr 29), men det här skall inte bli en recension.
De kom för 2-3 år sedan och Minotauren är numera nedlagd eller på sparlåga (jag
vet inte vilket, riktigt). Jag bara nämner det som faller mig in medan jag
bläddrar i de två numren. OK?
  Redaktören Berghorns redspalter är oftast intressanta och nämner en del om
utgivarens vedermödor, tryckare som inte sköter sitt jobb osv. Men jag förstår
inte hans fixering vid huruvida M är ett "fanzine" eller ej! Själv skulle jag
kalla det ett "semiprozine", om det nu spelar någon roll. På någon av
Kulturhusets Small Press Expo stötte jag på utgivaren av ett amerikanskt
"fanzine" med 15 000 i upplaga, fyrfärgstryck, flera anställda... Begreppet är
synnerligen flexibelt.
  De bägge numren har minst en novell vardera som är ren sf, och bägge är
utmärkta. "Portalen" av Magnus Tobiasson är historien om vad som kan hända när
en teletransportör fallerar. Bra skrivet och en utmärkt novellidé. Håkan
Lindgrens "Nätet" börjar litet långsamt, med en lång berättelse om
huvudpersonens bakgrund; men just här passar det rätt bra och texten är
intensiv och välformulerad. Historien handlar om en mikrobiologist som
upptäcker någon form av svamporganism i ett gammalt hus. Slutet är litet
halvmysko, men det är inte alls en oäven story.
  Poppy Z Brite bidrar med en novell om hur de döda vaknar upp i Calcutta.
Mycket miljöer, historik och fin stilistik. HP Lovecraft är med i form av
kortisen "Den förfärlige gamle mannen". I ingressen nämns att det är svårt att
hitta opublicerat HPL, men att man "lyckades hitta" denna. Har man sagt A får
man säga B också - det vore kul att veta var och hur M fann novellen?
  Redaktören själv har en utmärkt filmspalt, och dessutom en lista på svenska
skräckfilmer - som är fler än man kan tro. (Dock saknar jag Rymdinvasion i
Lappland; det är iaf en sorts monsterfilm.)
  Martin Rundkvist skriver om pseudovetenskap, men jag tycker inte han riktigt
komer någon vart. Pål Eggert avhandlar Michael Moorcock (ha! jag har faktiskt
sett en konsert med Hawkwind, där Moorcock medverkade!) och därefter hur han
delvis via Moorcock kunde skapa sig en distans till Jehovas Vittnen (han kommer
från en JV-familj). Nämnas kan att den första Cornelius-romanen, The Final
Programme, kom på svenska i LP-pocket (Slutstriden, har jag för mig den hette).
  Bertil Falk skriver om sitt liv med JVM och sf (och ja: han översatte
Teknikmagasinets första novell, den av Asimov; jag översatte därefter allihop).
  Annika Johansson har både krönikor och artiklar, bl a om George MacDonald
som skrev "världens första fantasyroman". Vi får en intervju med Freddie
Wadling. Han nämner att han har skröpplig hälsa; på annat håll nämner han hur
han käkat knark som corflakes och t o m försökte bli hög på en tvåmånaderskur
med arsenik (!). Man kan ana ett visst samband mellan dessa förhållanden.
  För bokrecensionerna svarar Pia Lindestrand och dito tidningsräkor Anna
Davour. Bokrecensionerna tenderar ibland att ha för mycke handlingsreferat. Jag
hör till dem som tycker att recensioner skall ha en del handlingsreferat, för
jag vill faktiskt veta vad en bok handlar om - men det kan bli för mycket. (Och
Anna D: formatet för Asimov's kallas digest, inte pocket; Dr Asimov var f ö
aldrig chefredaktör, utan editorial director, någon slags hedersredaktör med en
föga strikt utövad översyn).
  Layouten är bra, men jag tycker att man skall utnyttja t ex överblivna
halvsidor. Man kan ha notiser, faktarutor, egenannonser eller dylikt. Krizan
har tecknat så att pennan glöder - hur hinner han med?
  Däremot, må jag erkänna, tenderar jag att bara skumma eller läsa början på
de gamla novellerna, s k klassiker. Jag har svårt med 1800-talsestetiken. Det
tenderar att bli långa, ordrika texter som inte förmår suga tag i en.
  Det är synd att Minotauren tycks hålla andan.