[SKRIVA] Re: Lois Lane

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 17 Feb 2011 11:54:45 +0100

Bertil:
> Joanne Siegel, som stod modell när Joe Shuster tecknade Jerry Siegels
> gestalt Lois Lane i Stålmannen avled 93 år gammal för några dagar sedan.
> Serien Superman skapades 1933 och Joanne gifte sig med Jerry 1948. Jag
> träffade henne och hennes dotter Laura så pass sent som 2008 i Hollywood.
> Joanne Siegel var en underbar person, glad och vänlig som få. Både Jerry och
> Joe, som också de var ett bar trevliga pågar, gick bort för ett bra tag
> sedan.
Det där kan man kalla två tankar i tandem...
Jag höll på att skriva om saken exakt samtidigt! I min inbox anlände Bertils
notis om saken exakt samma minut som min. (Det kan variera för olika mottagare
för mail studsar litet olika vägar.)
Kan nämna att Stålmannen var något jag läste som ung, och det var en källa till
att också läsa science fiction. Det fanns mycket framtid osv i serien. Lex
Luthor som var galen uppfinnare. Strålpistoler. Den futuristiska staden Kandor
som fanns i en flaska. M m.
Enligt min mening gjordes de bästa Stålis-serierna på 50/60-talet. Sedan blev
serien i färg i Sverige och Clark Kent började på...TV! Usch. (Sedan blev
serien ännu rörigare. Stålis lär ha dött, återuppstått med svagare krafter,
fått ny dräkt ibland, osv. Blä.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----