[SKRIVA] Litterär upprepning (var: Rec: "The Last Airbender")

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 11 May 2014 17:49:14 +0200

Tora:
> Min litterära konsult rekommenderar option c, speciellt i korthuggna
> repliker. Men hon säger också att man får återkomma till viktiga detaljer.
> Man får aldrig plantera ett gevär utan att skjuta av det senare i
> berättelsen. Även redaktörerna brukar understryka detta. Vissa gånger läser
> man saker som bara verkar obegripliga och flummiga, och då undrar man hur
> redaktören kan ha släppt igenom det.
 (Option c) var att ta en paus i dialog då och då.)
  Jag tror man skall variera metoderna så att texten inte blir förutsägbar. En
metod d) kunde vara att ersätta dialog ibland med referat. T ex:
  "- Var har du varit, undrade Kalle.
  Då berättade Lisa att hon varit och handlat. Och då inträffade..."

  En metod e) är teatermanusmetoden:

  "Kalle: Åh, du ljuva Lisa, släpp ned ditt hår så att jag kan klättra upp på
balkongen.
  Lisa. Min älskade, men jag har just tvättat håret och det är inte torrt. Du
kommer att glida och halka..."

  Metod f) kan vara olika typsorter. I sf kanske någon uttrycker sig via
telepati:

  "- Nej, Jag tänker inte ta dig till vår ledare, sade Lisa till utomjordingen.
  _Om du inte gör det kommer vi att skjuta dödsstrålar mot Washington och
Örkelljunga._"

  ("_" markerar början och start på kursivt.)
  Något jag inte gillar i dialog är sådan som helt saknar anföringstecken
(antingen citattecken eller tankstreck). Ulf Lundell brukar skriva så. Det blir
oerhört jobbigt att läsa. Jag brukar hoppa över sådana böcker.

--Ahrvid

Ps. Det här om geväret tror jag sades av Tolstoy.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /