[SKRIVA] Lista på litterära svärord

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 Oct 2009 07:00:22 +0100

Denna "List of fictional expletives" är intressant. Den har tydligen funnits på
Wikipedia, men strukits då någon ansåg den stötande... I något slags
backup-arkiv kan man ändå ta del av listan, som är alfabetiskt uppdelad och har
en hel del exempel från sf och fantasy (i själva verket blir litterära svärord
mycket kreativare inom sf/f!). Det är faktiskt en kraftig majoritet
"expletives" från den fantastiska litteraturen på listan!

http://web.archive.org/web/20060519041424/http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fictional_curse_words

Jag använder själv påhittade svärordsfraser i novellerna i Mord på månen. Jag
minns inte riktigt, men det är uttryck som "Vid alla glödheta kometer!" och
liknande. Det är kanske inte riktigt lika kreativt som en del andra mer
nyskapande kraftuttryck, men jag ville ha fraser som var enkla att begripa och
rymdanknytna. I själva verket är kometer inte glödheta, utan mycket kalla...

Nya Windows 7 - Hitta en dator som passar dig! Mer information.
http://windows.microsoft.com/shop