[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 30 Sep 2011 08:00:21 +0200

Den 30 september 2011 00:13 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
>   Det är sant att jag ser skeptiskt på begreppet "social kompetens". What
> else is new?
>  Med det du iaf tidigare kallade "brutal ärlighet" syns iaf mig begrepp som
> hävdar brutalitet vara inkompatibelt med respekt.

> förmåga.
>   Man kan bli väldigt populär genom att leda en mobb!

I min erfarenhet så är mobbare ofta väldigt populära med många vänner. De är
i princip alltid mer populära än mobboffren. Mobbare är ofta väldigt
trevliga mot de som de gillar,  och specifikt otrevliga mot bara EN person.

> avlyssnas
> hålla det för sig själv.
>   Men kan man inte se det som en form av "spioneri" om någon (som utmålas
> som "socialt kompetent" dessutom) försöker tränga sig på och mot någons
> vilja ta reda på mående, vilja och behov?

>   Och förmodligen dra fel, ytliga slutsatser, och lägga sig i saker som
> inte angår denne?

>   Jag tror att människans värld blir lättare utan luddiga buzzwords som
> "social kompetens"!

Visst är det lättare om man har ett visst mått av social kompetens, men man
ska inte tro att det är någon mirakelkur. Lite räcker långt. Du behöver
egentligen inte några höga nivåer på social kompetens såvida du inte ska bli
säljare när du blir stor. Sedan finns det hela yrkeskårer där olika former
av social inkompetens tycks vara normen, t.ex. musiker och programmerare.
;-) Visst är det fascinerande hur kreativa människor ofta stämplas som
socialt inkompetenta?

>   Men vad gäller buzzword-verktyget "social kompetens" är det en oformlig
> klump med oklara konturer och kanske inte alls mycket till "verktyg".

Dessutom måste man betänka att den som är socialt kompetent i ett socialt
sammanhang kan vara fullkomligt socialt inkompetent i ett annat. Jag tänker
t.ex. på "Grabben i graven bredvid" när jag skriver detta. Han var väldigt
socialt kompetent och populär i sina bondekretsar och hon detsamma i sina
kulturella kretsar, men när de skulle in i varandras världar så framstod de
båda två som socialt inkompetenta. Hon kunde inte rulla köttbullar och bjuda
på mat eller hålla vettig konversation med hans bondekompisar, han framstod
som en primitiv grottman i hennes kompisars ögon.

Det sociala sammanhang som skolan utgör, där man dagligen umgås med ungdomar
från alla sociala sammanhang som finns i samhället, är inte direkt
representativt för verkligheten utanför. Den sociala kompetens man lär sig i
klassrummet där både blivande bonden och blivande musikern och blivande
finansministern sitter är inte särskilt användbar när man ska ut i
verkligheten som snickare, sjöman eller ekonom. Det märkte man ju när man
började på universitetet och hamnade i mer homogena klasser - att det var
lite andra sociala regler som gällde där. Varför ägna en massa tid åt att
försöka få in folk i en mall som blir obsolet när man tar studenten?

>   Visst, men det skall vara undantagsfall, plan B. Plan A och huvudregel är
> att det är bäst att slippa utsättas för manipulation till att börja med.

> eleverna att lära sig Hallands floder.
>   Det kan vara mycket nyttigare att kunna Hallands floder än att slösa tid
> på ett luddigt buzzword-begrepp. Hallands floder finns i alla fall och är
> konkreta, och någon dag kanske man hamnar i Halland och är vilse ovh vill
> veta var man är, och så kommer man till en flod med namnet på en skylt.

Just Hallands floder känner jag är ett lite outdated exempel och väldigt
specifikt. Men vi kan ju kanske använda svensk geografi mer som en helhet
istället. Vem framstår som mest "socialt kompetent" - den som pratar högt,
mycket och gärna med alla omkring sig men inte vet var Göteborg ligger och
börjar snacka om en stuga han bodde i på gränsen mellan Lappland och
Södermanland, eller den som är mer reserverad men kunnig om mycket och har
ordentligt på fötterna när han väl uttalar sig? Tomma tunnor skramlar högst.
Har man inte ett gott kunskapsinnehåll i skallen så blir det bara tomma ord
- oavsett hur bra man är på att uttrycka dem inför andra.

Att skolan ger ett bra innehåll är viktigare än att man lär folk att
uttrycka det. Förmågan att uttrycka sig kanske måste växa till sig med tiden
(alla är inte redo när de är 13 år), men kan man ingenting verkligt så
spelar det ingen roll hur bra man är på att prata. Har man inget innehåll,
så har man ju ingenting att säga. Återigen, om man inte råkar vilja bli
säljare. Då är det en värdefull förmåga att kunna blaja på på ett
imponerande vis om ingenting alls.

/Anna