[SKRIVA] Re: Lexbase-skandalen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 2 Feb 2014 00:46:36 +0100

Den 1 februari 2014 15:38 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Flashback har jag mycket begränsad erfarenhet av, då jag bara besökt
> stället enstaka ggr.

Jag väntade en hel dag med att läsa din kommentar, eftersom jag trodde att
det skulle bli något rejält som lade beslag på mycket tid och krafter i
diskussionsbollande fram och tillbaka. Och så kommer detta, som egentligen
motsäger en hel del av din tidigare uppskattning av sajten. Nåväl.

Normalt brukar förespråkare för nätfrihet samtidigt vara mycket "på" om
> personlig integritet. Nätfrihet handlar om rätten att granska "uppåt", föra
> fri debatt osv - det handlar inte om någon rätt att slå ned på enskilda
> medborgare, svaga parter, att en överhet skulle ha rätt till massavlyssning
> t ex.

 Ja, det är floskeln man tar till som yttrandefrihetsanarkist och
nätliberal: att det handlar om att sparka uppåt. Men i praktiken handlar
det om rätten att sprida ogrundade rykten, skit och lögner om alla som på
något sätt blivit omtalade, eller som i fallet Lars Vilks att sparka och
pissa nedåt.

/ Rickard