[SKRIVA] Re: Larssoniana

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 3 Aug 2011 19:13:56 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
Stieg Larsson levde mig veterligt inte som Mikael Blomkvist, i den meningen.
Jag kände både Stieg och Eva rätt väl när de höll på med sf och fandom (innan
Stieg gick över helt till politisk journalistik). Jag känner också hans
medförfattare Anna-Lena L (brukar träffa henne på Sunkit) och har hört ett och
annat, men inte något sådant. Enligt Eva G:s egen bok om deras liv hände det
vid ett eller ett par tillfällen att de flyttade isär, men inte längre än för
några få veckor - och det handlade inte om otrohetstrubbel. Skälet var snarare
Evas frustration över att Stieg grävde ned sig för djupt i sitt jobb och aldrig
kunde slappna av; hon kände sig väl en smula försmådd.
Jag håller f ö inte med om att böckerna skulle vara illa skrivna. De är helt OK
skrivna, för sin genre (deckare/thriller). De är t o m litet i överkant för sin
genre. Vi kan jämföra med t ex likaledes succéförfattaren Dan Brown som iaf jag
tycker skriver betydligt sämre än Stieg Larsson. Hade prosan varit så usel hade
böckerna aldrig såld 60 milj ex and rising. LItet pratiga på sina ställen,
kanske, och skulle nog ha tjänat på att redigeras ned en smula.
Varför Stieg Larsson blivit sådan succé? Några förklaringar:
1) Han fångar en viss tidsandan och blandar det med spänning på ett tilltalande
sätt.
2) Flera andra svenska författare krattade manegen (Sjöwall/Wahlöö, Mankell, m
fl), så det fanns en mental beredskap att ta till sig en ny svenska
deckar/thriller-författare.
3) Att han gick och dog... Det blir alltid litet extra kittlande.
4) Dokusåpan kring arvet som genererar sidointresse.
5) Romantiska föreställningar i utlandet om Sverige, som Stieg L ger en
alternativ bild till.
Men det måste i grunden finnas en viss skrivskicklighet och en bra story,
annars funkar det inte.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)