[SKRIVA] Re: Larssoniana

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 4 Aug 2011 12:31:56 +0200

Den 3 augusti 2011 19:13 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> Jag håller f ö inte med om att böckerna skulle vara illa skrivna. De är
> helt OK skrivna, för sin genre (deckare/thriller). De är t o m litet i
> överkant för sin genre. Vi kan jämföra med t ex likaledes succéförfattaren
> Dan Brown som iaf jag tycker skriver betydligt sämre än Stieg Larsson.

Om du jämför med Dan Brown så skulle en porrnovell skriven av en 16-åring
som var hög på coca cola framstå som "helt OK för sin genre".

> Hade prosan varit så usel hade böckerna aldrig såld 60 milj ex and rising.
> LItet pratiga på sina ställen, kanske, och skulle nog ha tjänat på att
> redigeras ned en smula.

Nja, här försöker du bevisa att boken är "bra skriven" genom att påpeka att
den sålde bra, men dåligt skrivna böcker kan naturligtvis sälja hur bra som
helst - Dan Brown är ett av många exempel på detta. Da Vinci-koden har sålt
över 80 miljoner exemplar och har erkänt usel prosa men ett kontroversiellt
tema.

/Anna