[SKRIVA] Re: Lapidus och SF

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 9 Sep 2012 23:44:38 +0200

From: pebbles@xxxxxxxxx
> Jag tittade på Babel idag och där avslöjar Jens Lapidus att han nu i en
> novellsamling som heter ”Mamma försökte” har en novell med SF-inslag och att
> han gillar genren och kanske skriver något mer i den. Någon som läst?
> Finns på http://www.svt.se/babel/ på svtplay
  Jag såg också "Babel", förstås. När jag googlar hittar jag tyvärr inte mycket
om sf-inslaget i Lapidus nya novellsamling. SvD har dock en kort intervju med
honom där det nämns:

http://www.svd.se/kultur/novellen-lapidus-experimentverkstad_7482948.svd
http://www.svd.se/kultur/novellen-lapidus-experimentverkstad_7482948.svdhttp://www.svd.se/kultur/novellen-lapidus-experimentverkstad_7482948.svdhttp://www.svd.se/kultur/novellen-lapidus-experimentverkstad_7482948.svd
"- Novellerna har absolut varit ett sätt att experimentera med genrer. Jag har
alltid tyckt om science fiction och nära vardagen-litteratur som Knausgård
eller Kadefors."

Ett annat inslag i "Babel" är dock värt att notera. I samma program - eller var
det programmet innan? - for Daniel Sjölin runt och letade efter platsen för
slutscenen i Stieg Larssons böcker, där Salander spikar fast skurken med
spikpistol. (Minns inte ortnamnet, men det är någonstans söder om Södertälje.)
  Han hävdade att Stieg måste ha varit där och researchat. Det finns en OK-mack
(som nämns i texten) och märkligt nog en byggfirma kallad Stieg Larsson & Co.
Men jag är tveksam om författaren var där. Det saknas en kulle, det gamla
tegelbruket finns inte - men framför allt tror jag inte Stieg Larsson *kunde*
researcha platsen.
  Han var billös.
  Och att ta sig långt söder om Sthlm bara för att kolla upp några enstaka
saker i en bok via SL - resan skulle kräva T-bana, sedan peneltåg, sedan buss -
för att sedan *gå* omkring i ett ganska stort område, det tror jag inte på.
Hans tid var dessutom tämligen upptagen!
  När Stieg härjade på SFSF hade han i alla fall inte bil (inte ens körkort,
misstänker jag). Och i inget som skrivits om honom från tiden efter säger att
han någonsin skaffade eller körde bil.
  Men han *kan* förstås ha researchat på avstånd, via nätet, och t ex fått nys
om en firma som heter "Stieg Larsson & Co" - det är inte omöjligt. Men han har
nog inte varit på platsen.

"Babel" har f ö också haft med Mikael Niemi och pratat om hans nya bok
Fallvatten. Det är faktiskt en sf:ig katastrofroman! Luleåälvens vattenmagasin
brister och det blir en fruktansvärd syndaflod. Låter intressant - en
thrillerartad niemibok.
  Har träffat Niemi, hos Piratförlaget i våras. En mångsidig författare och bra
på att snacka. Han har skrivit en ren sf-roman, Svålhålet.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html
C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs
även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi -
finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 /