[SKRIVA] Re: LON i Vi

  • From: "Ove Ridé" <nitro2k01@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 10 Oct 2008 17:03:46 +0200

2008/10/9 Kim Johansson <kadavro@xxxxxxxxx>:
> Bara för att blanda ihop de olika mailinglistorna jag är med i:
> -Jag skrev "vi Lon" på kommandoraden och allt som hände var att skärmen blev
> svart. Kan någon förstydliga? Sa pretto-n00ben Kim.
Du har startat den smått djävulska editorn vi. Den har två lägen,
redigeringsläge och kommandoläge. Editorn startar i kommandoläge. Du
kan t ex trycka i för att göra det. När du har tryckt i kan du skriva
text och röra dig i dokumentet. Tryck esc för att återgå till
kommandoläge.
Väl tillbaka i kommandoläge kan du skriva :q (Sen enter) för att
avsluta, eller :q! (Sen enter) för att avsluta utan att spara. Vill du
spara, är kommandot :w som kan kombineras med q och bli :wq
Och ja, kolonet betyder att du faktiskt ska skriva ett kolon.

/Ove

-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
Low Bitrate Netlabel: <http://flb.gg8.se/>
Blog:
<http://gameboygenius.8bitcollective.com/>
SKRIVA på Lysator. Ditt Ahrvid-fria alternativ:
Sätt på ett par flipflops, vippa på rumpan
och gör det här till en minnesvärd sommar!
-----END 2ROT13 MESSAGE-----