[SKRIVA] L Ron i Öppna Kanalen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Jan 2009 12:56:07 +0100

(Jag gjorde en liten notering om detta på SKRIVA nyligen, och detta blir delvis
en upprepning.)
  Jag slog av en slump på det som kallas Öppna Kanalen i söndags, och hamnade i
ett program av scientologerna. Det var första delen av en intervju med L Ron
Hubbard, och man hotar med att sända del 2 nu på söndag (tid 18.00 - Öppna
Kanalen finns i många kabelnät, och såvitt jag vet går just detta bara i ÖK i
Sthlm).
  Intervjun verkar ha varit gjord i mitten av 60-talet och en ung prydlig man i
slips sitter och intervjuar en rödhårig Hubbard som verkar på gränsen till
vettig - men då och då bryter tokigheter fram. Han hävdar t ex att den ettåriga
"utbildning" som s k auditörer inom scientologin får "motsvarar en
universitetsutbildning på 12 år". Jo jo. Och så påstår han att han har sysslat
med sin "forskning" sedan början av 1930-talet (i själva verket var han
upptagen av att sitta och hacka fram en massa pulpberättelser, och vigga folk
på pengar som han aldrig betalade tillbaka).
  I del 2 kanske vi får höra om Hubbards fantastastiska liv som krigshjälte.
Enl scientologerna överöstes han med medaljer, ledde stora fartygskonvojer och
släpptes bakom japanernas linjer som kommandosoldat. I verkligheten hade
Hubbard tjatat till sig befäl över en konverterad trålare, från vilken han med
stor entusiasm sjunkbombade en undervattensklippa i ett par dagar, innan USA:s
flotta tröttnade på honom och kickade ut honom.
  Nå, söndag 18.00, Öppna Kanalen, kan ni kolla in L Ron Hubbard. Om inte annat
är det billig underhållning!

--Ahrvid--ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för
författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj:
subscribe) YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!
More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/