[SKRIVA] Re: Kurser om skräcklitteratur

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Mar 2015 10:03:10 +0100

---- On Tue, 24 Mar 2015 20:11:12 +0100 pia lindestrand  wrote ----
>Ojoj, NU studerar han litt.vet.
>Fröken Lindestrand har nog några fler poäng i litteraturvetenskap
>ändå.Varav de senaste avklarade nyligen (februari 2015).

Det är just därför jag så länge undvek att studera litteraturvetenskap, och
därför jag inte skryter om att jag gör det nu: Standarden på utbildningarna i
Sverige är pinsamt låg, och består mestadels av postmodernistiskt masturberande
över vänsterpolitiska teorier som till varje pris ska påtvingas
litteraturhistorien. Det handlade alltså inte bara om risken att stöta ihop med
en hysteriskt flaxande fru Lindestrand i korridorerna.

En sak som jag dock lärt mig är att det faktiskt fungerar att vara öppet och
uttalat kritisk mot de teoretiska dumheterna på seminarierna. När man vet vad
man talar om och uttrycker det tydligt och bra, möts man i regel av
uppskattning och respekt även då lärarna inte håller med (alltså tvärtemot vad
som sker på nördlistor likt denna, då folk i regel inte ens begriper vad det är
som sägs). Nästan alla andra studenter beter sig däremot som en hjärndöd
fårskock: de gaggar utantilläxor om den aktuella teori de just blivit matad
med, och snobbar sedan med "kritiskt tänkande" genom att ifrågasätta samma
saker som författarna de just läst.

Det är numera bara på litteraturvetenskapliga kurser som studenten får veta
sådana postmodernistiska dumheter som att färgen blå inte kunde uppfattas av
äldre tiders människor, bara för att man inte hade något ord för färgen... På
detta sätt resonerar postmodernisten (exemplet från Derrida) att språket skapar
"verkligheten" och inte tvärtom. Ändå vet alla människor, bara man vaknar upp
från det teoretiska skrivbordet, att man ständigt uppfattar saker i sin omvärld
som man saknar ord för och inte sett tidigare -- och ändå finns det där. Att
Derrida har fel är så uppenbart att det aldrig skulle ha behövt diskuteras.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).