[SKRIVA] Re: Kulturtidskrifter startar egen distr

  • From: Richard Fransson <richard_fransson@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Jan 2009 16:06:14 +0100

Tyvärr verkar det ju funka på det viset i inom alltför många områden; några få
jättar som äter upp alla konkurrens och bara ser till vinsten. Hoppas att de
lyckas skapa något eget för mindre tidsskrifter så att mångfalden kan bevaras.

/R.F.

From: ahrvid@xxxxxxxxxxxxx: skriva@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx: [SKRIVA] Re:
Kulturtidskrifter startar egen distrDate: Thu, 29 Jan 2009 15:26:30 +0100

From: ahrvid@xxxxxxxxxxx> De orimliga distributionsvillkoren för små
tidskrifter är ett enormt bekymmer.  Jag kan ju lägga till en del kommentarer
till mig själv...  Jag har alltså haft med Tidsam (f d Presam) att göra, på
80-talet, först genom Teknikmagasinet, sedan via Nova SF. På *den* tiden
klagades det iofs en del, men Presam (som jag skriver fr o m nu) var såvitt jag
minns hanterbart. T o m en relativt liten tidskrift som Nova, som trycktes i
litet drygt 10 000 ex och gick ut i så där 1800-2000 kiosker (ungefär, och om
jag minns rätt) kunde nå ut. Det fanns avgifter som var (åter, om jag minns
rätt) i storleksordningen 10 000 kr, men de kunde man räkna hem via
försäljningen. Teknikmagasinet hade det lättare, då den drevs av Åhlen &
Åkerlund, en del av Bonniers som var delägare i Presam.  Nu är de fasta
avgifterna, om jag läst rätt, i storlekssordningen flera 100 000 kr! Det finns
ingen mindre tidsskrift som kan klara det. Det är ett under att Presam ö h t
får några tidskrifter att distribuera, kan man tycka.  Vad som verkligen behövs
är ett billigt distributionssystem för små kulturtidskrifter. Man skulle kunna
gå ut i 1000-2000 ex till "några hundra" återförsäljare. Och distributören får
inte kräva blodig betalning, utan utgivaren måste få en hygglig andel av det
som står som försäljningspris. En sådan distributör borde kunna verka på helt
kommersiella grunder. Presam (dvs Tidsam, nu) verkar däremot bara vara ett
system för att de Stora (som äger dem) skall kunna hålla de Små ute! Det är ett
oligopol, vilket i sig är emot alla marknadsmässiga principer.  Så man kan
önska de tidskrifter som nu försöker hitta på en egen distribution lycka till!
(Fler borde kunna ansluta sig till dem. Vad säger JVM och Nova och Mitrania?)

25 GB gratis lagring på nätet - Skaffa SkyDrive nu!
http://skydrive.live.com