[SKRIVA] Re: Kulla-Gulla-priset

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 May 2014 18:23:18 +0200

Rickard:
> Rolig historia och kuriosa: 1986 blev Kulla-Gulla en ganska skräpig
 men framgångsrik
> TV-serie i regi av Gustav Wiklund
  (M m som jag stryker.)
  Intressant kuriosa!
> på releasepartyt var jag inbjuden
tillsammans med Mattias Fyhr. Och att dricka en öl för
> mycket
tillsammans med Wiklund, Christina Lindberg, Mattias Fyhr och Elaka Rune
 och
> Sune (Johannes Runeborg och Sven Erik Olsson) är ett minne för
livet.
  Johannes Runeborg känner jag via amatörfilmsrörelsen. Och han har nu börjat
skriva noveller, och var tvåa (om jag minns rätt) i Fantastiknovelltävlingen
3013 (under namnet Johannes Pinter; han har bytt efternamn).
  Christina Lindberg har jag också träffat. För ett antal år sedan (kan ha
varit 7-8 år) var hon på en presskonferens på Tekniska Museet som handlade om
JAS 39 Gripen, där jag också var. Hon är (var? - har inte kollat) chefred för
Flygrevyn som skriver om flyg.
  Kan inte säga att jag direkt gick fram och sade något om att "du var ju
Sveriges mest avklädda flicka i FIB-Aktuellt på 70-talet...". Sådant gör man
inte. Men jag växlade några ord om flygning osv. Jag tror jag nämnde "Thriller"
som faktiskt är ganska bra.
  Det var litet oskyldigare en bit in på 70-talet då det "bara" var naket i
"herrtidningarna". Sedan började man med total porr, samlagsbilagor som från
början kallades "hemliga sidor" som man fick sprätta upp. (Christina Lindberg
var aldrig med i sådana sammanhang.) Idag är hon förespråkare i skyddandet av
vargstammen, bl a.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /