[SKRIVA] Re: Kulla-Gulla-priset

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 May 2014 07:34:53 -0700

---- On Mon, 26 May 2014 05:44:06 -0700 Ahrvid  wrote ----

>Författaren Marta Sandwall-Bergström (1913–-2000) inrättade 1998 en
>stipendiefond i form av en stiftelse, förvaltad av Sveriges
>Författarförbund. Stiftelsens syfte är att främja ”i Sverige bosatta
>yrkesverksamma författare och forskare”.

Marta Sandwall-Bergström växte upp i Lannaskede utanför Vetlanda, och nästan
bara ett stenkast från Landsbro där jag själv har mina rötter. Jag har inte
läst Kulla-Gulla-böckerna, men de ska helt enkelt utspela sig i dessa trakter,
även om ortsnamnen ändrats.

Rolig historia och kuriosa: 1986 blev Kulla-Gulla en ganska skräpig men
framgångsrik TV-serie i regi av Gustav Wiklund (också manus), med Jarl Borssén
och Jan Malmsjö, och inspelad i Skåne. Gustav Wiklund lärde jag känna runt
millennieskiftet i Stockholm, och han hade mer än ett finger med i utgivningen
av Minotauren och starten av Aleph; han hjälpte bland annat till med
manusgranskning och ekonomin.

Förutom vansinniga historier om hur han försökte skapa succé i Cannes med
mjukporrfilmen och kalkonen "Exponerad"
(https://www.youtube.com/watch?v=Hn7q8vNZdNI) fick jag veta att
Kulla-Gulla-serien spelades in parallellt med den superkultiga kalkonskräckisen
"Scorched Heat" med Harald Treutiger i huvudrollen. Regissören Peter Borg
arbetade som inspelningsledare eller slikt på Kulla-Gulla, och på kvällar och
nätter spelade han in "Scorched Heat" tillsammans med sina kompisar,
strålkastare och andra prylar från Kulla-Gulla, samt en blygsam budget som de
på något sätt lyckats skaffa från ett B-filmsbolag i Hollywood.

Wiklunds imponerande magplask "Exponerad" (där Christina Lindberg spelade mot
Heinz Hopf, ett år innan de blev klassiska i "Thriller -- en grym film") utgavs
som dvd 2005 av Klubb Super-8, och på releasepartyt var jag inbjuden
tillsammans med Mattias Fyhr. Och att dricka en öl för mycket tillsammans med
Wiklund, Christina Lindberg, Mattias Fyhr och Elaka Rune och Sune (Johannes
Runeborg och Sven Erik Olsson) är ett minne för livet.

Jag förstår att vissa av er här är bittert avundsjuka för att jag hade roligt
och umgicks med de stora grabbarna och tjejerna på denna tid, medan andra
tragglade sig fram och inte lyckades komma över amatörfjanteriets nivå. Men
livet är hårt, kära Robban och Stewe.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).