[SKRIVA] Re: Kul lirare

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 8 Feb 2010 23:28:18 +0100

From: torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx
> http://gothenburgcity.wordpress.com/2010/02/07/when-inspiration-comes

Jag kollade in siten litet. Det är tydligen en svensk som skriver på en
sf-roman, och jag får intrycket att han skriver på engelska.
  Jag skulle rekommendera honom tt skriva på svenska.
  Man skriver bättre på sitt modersmål, och man skriver vanligen sämre på
engelska än man tror. Hans blogtexter är engelska, och det tog mig inte lång
stund att hitta felen (inte minst för att jag själv om jag är ouppmärksam är
benägen åt samma typ av fel!). Han blandar brittisk och amerikansk stavning.
Han glömmer apostrof vid genitiv ("persons" istf "person's"), han använder fel
numerus på verb (singular "was" vid plural, eller vice versa), osv. Dessutom
blir bildspråket fattigare, hanteringen av idiomatiska uttrycksätt sämre, m m
om man försöker snubbla sig fram utanför sitt modersmål.
  Jag tycker jag kan skriva *ganska* bra engelsk text, om jag skärper mig. Men
skall jag skriva seriöst och kreativt måste det bli svenska. Om inte annat
slipper man sitta och rätta och kan ägna all energi åt textens idémässiga
innehåll.
  Men det är kul att folk faktiskt tar sig för att skriva sf!
  But write in Swedish, ghoddammit!

Windows Live: Gör det enklare för dina vänner att se vad du håller på med på
Facebook.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:sv-se:SI_SB_2:092009-----