[SKRIVA] Re: Kreativitet

  • From: Rickard Berghorn <berghorn@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 19 Aug 2007 08:57:45 +0200

Ahrvid:

  "Organiserat kaos" - vad är det för djur?

Antagligen samma som du talar om här: http://lists.lysator.liu.se/pipermail/korkek/2003-June/005888.html ;-)

En del av det du nämner vill jag dock sätta i motsats till kretivitet. "Helhetsperspektiv" låter som en ordningsmänniska, och det är INTE en kreativ egenskap. Någon form av strikt logik ("konsekvens i tankarna") låter inte kreativt för mig heller,

Jag menar snarare att det behövs ett både-och, inte ett antingen-eller. Att tänka okonventionellt kan kanske ses som att tillåta sig ett mått av oordning i tankeprocessen, men samtidigt måste personen ha förmågan att handskas med, sortera ut alternativt arrangera de okonventionella hugskotten på ett rationellt sätt. Även det okonventionella måste "make sense".

Helhetsperspektiv och strikt logik har aldrig stått i motsats till den kreativa processen. Vi talar ju trots allt om kreativitet både inom vetenskap och konst. Och personer som Galilei, Da Vinci, Michelangelo, Einstein. Och visst tusan behövs helhetsperspektiv när man skriver episk skönlitteratur, och ofta också ett starkt ordningssinne: planering, förberedelser inte minst.

och entusiasm måste kunna få ta över. Det finns många exempel på t ex en konstnär eller författare som jobbat flera dygn i sträck på något, på inspiration och entusiasm. Det är just "realismen" som kan döda det där snillrika hugskottet.

Man kan naturligtvis hänge sig åt entusiasmen hur mycket som helst, så länge resultatet verkligen funkar.

Vad gäller organisation tror jag det är kreativitetens fiende. För att skapa något av oväntat värde måste man komma på något nytt, men själva grundidén med att organisera är att det nya inte finns - och då kan det nya inte heller uppkomma. "Organisera" betyder ju att sortera allt i redan existerande, gamla (Nota Bene!) kategorier.

Du har säkert hört talas om självorganisation? ;-) Organisera behöver inte förutsätta redan existerande kategorier, lika litet som det fanns en "mall" för giraffer innan de evolutionerade fram.

Mina skrivbord är aldrig prydliga. Det vore outhärdligt! Det är inte direkt "kaos" för jag vet ungefär var det mesta ligger - kreativt skrivbordskaos kanske man kan säga. Men om man bara har "rena skrivbord" (tomma huvuden...) stöter man aldrig på det där pappret som ligger bredvid det där andra pappret och som tillsammans ger en ny idé! Det tar dessutom alldeles för mycket mental kraft att hela tiden sitta och sortera - det stjäl energi från andra, vettigare saker. Vi har bara 7-9 "slots" för vad vi kan hålla i huvudet samtidigt, och att lägga ifrån sig något på godtycklig plats frigör en "slot" och ökar arbetsminnets kreativa kapacitet.

Jag själv gör en avvägning mellan ordning och kaos. Jag kan hålla mycket bra ordning _om jag vill och har behov av det_, men för det mesta är det ett lagom stort kaos här hemma med papper och böcker överallt. Jag ser det rent praktiskt: trots allt tar det mindre tid och energi att städa bara när man ska få besök eller liknande, ungefär som du skriver. Ett visst mått av oordning är energisparande, om man ska tala termodynamiskt.

/Rickard

--
Min blogg: http://nymodernism.blogsome.com/