[SKRIVA] Krascha kometis mot månen?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Sep 2009 19:53:56 +0200

Hittade nedanstående:

http://msnbc.msn.com/id/12953794/

Det är planer (nå, spekulativa sådana, kanske mer långsiktiga) att krascha
kometer mot månen, och på så vis öka tillgången på vatten där. Iofs tror man
redan att månen har vatten, men det kan inte skada att skaffa den än mer.
  Vatten hjälper till att göra en framtida månbas självförsörjande. Av vatten
kan man göra raketbränsle (innehåller ju väte + syre), man kan dricka det, man
kan andas syret, vatten kan hjälpa en att odla matväxter,osv.
  De planer jag hittade säger dock inget om hur i all världen man skall lyckas
ändra banan för någon komet så att den kraschar på månen. Det är nog den svåra
saken.
  För mig är alla nyheter om månforskning högintressant, då jag skriver små
berättelser om framtiden månkolonier (som i Mord på månen, och fler noveller i
den serien kommer).

Windows Live™: Keep your life in sync. Check it out!
http://windowslive.com/explore?ocid=TXT_TAGLM_WL_t1_allup_explore_012009-----