[SKRIVA] Kort om kinesisk sf m m

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 6 Oct 2013 21:33:39 +0200

Jag var på mötet med den kinesiske sf-författaren Quifan och poeten Dong på
Södra Teatern. Det var synnerligen intressant. Mötet pågick i tre timmar och
jag satt och antecknade som en galning.  Antagligen skriver jag en längre
rapport på engelska (så kan fler läsa den) och jag bränner inget krut på några
referat nu. Men vi fick höra om kinesisk sf, poesi, svårigheter att översätta,
kinesiska dialekter, läget i Kina, nu osv. Det hela ordnades av tidskriften
Karavan, som har ett Kina-nummer ute. Mötet blev mycket välbesökt (säkert 75
pers!).  Jag erfar att de nu skall vidare till Umeå, antagligen för ett nytt
litterärt evenemang inom kort. Den som är i trakterna av staden kan undersöka
lokala evenemang. (Får jag reda på var och när så skriver jag det.)  Återkommer
i ämnet.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /