[SKRIVA] Kort om Söderhamn

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 3 Jun 2012 12:56:39 +0200

Var på Norrlands längsta bokbord (inte bara bokbord utan en bokfestival med
föredrag etc) i Söderhamn. Några korta noteringar och jag skriver kanske något
längre på engelska. (Med på flera engelska listor och då kan jag också länka
till rapport från Twitter.)
  Fredagen blev bra med mkt fint, soligt väder, lördagen regnade bort. Inte
bara det; det var kallt också - det drar ned hur många som strosar på stan och
bokborden fick flytta in i biblioteken. Hela fem av åtta Novellmästare
närvarande!
  Flera fina föredrag. Ulf Durling har en intensiv, fascinerande stil när han
pratar som jag gillade skarpt! Bertil Falk gav små intressanta bitar kring den
svenska sf-historik han jobbar med. Mina två föredrag gick väl någorlunda, men
med litet strul. På första gick inte powerpointbilderna igång i början och jag
fick torrprata. Under andra ville jag därför kort rekapitulera det som strulat
och hamnade därför i tidsbrist för de sista powerpoint-bilderna. Flera andra
bra föredrag också (men jag hörde inte alla).
  Trevlig middag som mitt lag vann... Avgörande var, tror jag, att känna till
Lorainnekorset, som jag minns som en poäng i en av Isaac Asimovs Black
Widowers-noveller. Irene C berättade en massa intressanta anekdoter i bilen,
och jag fick hennes memoarer. Var med i lokaltidningen Söderhamns-Kuriren (men
det stavade mitt namn fel), bild och referens till mitt föredrag om E-böcker.
Twittrande en del, 15-20 tweets (hashtag #norrbok, från kontot @ahrvid, som når
nästan 2000 pers!).
  Får räcka som kommentarer så länge.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)