[SKRIVA] Kort om Kontext 2

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 1 Nov 2008 15:18:54 +0100

En tidig eftermiddagsrapport. Gårdagsnatten avslutades med skitprat i baren,
med bl a Urban Gunnarsson, en Per, Ylva m fl. Runt om fanns tre-fyra
spelgrupper. Cathaya är medarrangör, vilket märktes. Jag skulle få slafa hos
Åke Bertenstam, men till all olycka hade han tappat sina nycklar hem (de dök
nästa dag upp i kongressköket) vilket betydde att viä inte kunde ta oss hem
till honom. Vi fick istället övernatta i kongresshuset (viket gick bra - jag
hade en soffa). Träffade den gamle fanen Lennarst Svensson; han såg inte klok
ut. Han har skrivit novellsamlingen Eld och rörelse (Etherium förlag). Nästa
dag började med en litterär vandring i kvarteren för Gösta Knutsson, Gustaf
Fröding, Gunnar Wennerberg m fl. Gick sedan på anttikvariatsjakt; då det var
röd dag var bara det stora Röda Rummet öppet (handlade inget - de intressata
böckerna var för dyra), men 4-5 antikvariat var stängda.
  Hörde diskussion om ett eventuellt svenskt bud på Eurocon 2011 - man pratade
mest lokaler - lämpliga sådana är svåra att finna. Sedan hedersgästintervju med
den svenske hedsrsgästen Erik Granström som skrivit Svavelvinter. Del 2 och 3
av den är på gång. Han har slutat på sitt jobb - men han är kvar som konsult på
ett dataspelsföretag - för att börja skriva på heltid.  läser ingen fantasy, en
aingn sf, men mest historia. JHH kommer inte.
  Pratade med någon i baren om Första Världskriget strax innan jag påbörjade
denna delrapport. Snart är det lars-Olovs diabilder. Funderar på att skriva en
filksong: Att warpa uppför Fyrisån i Starship Enterprise, säg vore inte det
nånting för dig...
  Vädret är strålande idag. Sol men kallt. Återkommer.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe)

YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!

Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces.
It's easy!
http://spaces.live.com/spacesapi.aspx?wx_action=create&wx_url=/friends.aspx&mkt=en-us-----