[SKRIVA] Kort om Finncon

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 17 Jul 2007 11:11:41 +0200

Anlände just hem från Finncon. Några ord, i väntan på längre rapport (som möjligen blir på engelska). Aningen trött, och måste läsa ikapp E-posten och antagligen sova ett par timmar innan sf-pubmötet ikväll, där jag om så önskas kan redogöra muntligt (pubmötet är 19, Loch Ness, Wollmar Yxkullsg 5, hur många som nu inte är på semester). Finncon gick utmärkt. Inga större skandaler eller problem, undantaget möjligen att det regnade nästan hela tiden. Jag, Mikael Pargman och Tommy Persson var svenskarna på plats (den senare har redan hunnit lägga upp sina Finncon-bilder, på):

     http://egad.dyndns.org/gallery/index.php

Hedersgästerna var utmärkta. Pratade en hel del med paret Haldeman och Cherryh Morgan, men fick även en del inside-tips ac John Clute (som är på gång med uppdaterad, webbaserad SF-Encyclopedi, och vi diskuterade bl a Sam J:s ev trovärdighet vad gäller den hävdade sf-tidskriften Stella). Arrangörerna sade att 7500 "passerat vändkorset", men jag skulle tro att slutligt antal kroppar på plats bör ha varit 3-4000 (varav unga, utklädda Anime-tjejer var en stor andel). Det fanns för det mesta något program på engelska, varav jag hörde en hel del (och det var bra, som t ex slutpanelen om Heinlein, lustifikt inledd av Ms Morgan). Två programpunkter på svenska, dels om finlandssvensk fandom (varvid vi fick veta att det bildats en ny förening vid Åbo Akdemi, FUI, Förteningen för Underliga Intressen, som bl a sysslar med sf), dels mitt tal (vars manus jag slarvade bort, men jag upptäckte det i så god tid att jag kunde rekonstruera allt från huvud till papper, så det gick bra). Bodde på en soffa i "författarhuset" där det fanns datorer (ni såg kanske min snabbrapport från under conen) och tenderade att komma i säng så där kl 02 (men då huvudet var på högvarv fick jag alltid svårt att somna, varför en viss sömnbrist uppträdde). En journalist vid namn Erkki Widenius intervjuade mig för sin tidning i Rovaniemi). Boktransporten gick bra, och GoH-böckerna sålde också bra. Av 42 böcker (Jyväskyläs lokala sf-.klubb heter förresten "42", kosmiskt sammanträffande) sålde 33 och resterande nio behölls av en lokal bokhandel (så jag behövde inte släpa något tillbaka). Fin fest med mycket folk att snacka med på lördagkvällen. Vi hade ett hörn där vi snackade skandinaviska, med de två danskarna (Klaus och Tue), finlandssvenskar och finnar som ville träna sin svenska. Maskerad (som jag bara skymtade) och filksånger (bl a en på svenska, till Ben Roimolas, fan-GoH, ära). Och så den klassiska dödahundsfesten på söndagkvällen, i en sportstuga en bit utanför Jyväskylä (transporterna var ett problem, men löste sig). Ett lättare smörgåsbord, korvgrillning, öhl, vin, tjärsprit och Cherryl Morgans hemska chile-vodka. Den sista var allt som var kvar när folk framåt nattningen började lätta. Och bastubad förstås! Jag höll på att råka illa ut då jag hade mina kläder och allt i ett skåp som gick i baklås (men det löste sig - men jag fick visioner om att tvingas resa hem med bara en handduk kring midjan...). Min jättepizza från lördagen räckte till frukost både söndag och måndag (jag sparade bitar jag inte ursprungligen orkade). Besökte några antikvariat i Helsingfors på vägen hem (de hade ingen Rex Stout jag saknade), letade efter och hittade ett bibliotek för att se om de hade Åbo Underrättelser eller Vasabladet (jag skall ha noveller där) men just de två tidningarna saknades. Hufvudstadsbladet hade dock ett helt uppslag om sf 4 juli, och rapporterade under söndagen om uttdelandet av Atorox-priset (för bästa finska novell) och andra priser. På färjan hem hade de en TV med kabelkanaler (hur man nu får in dem - gyrostabiliserad parabol?), och jag satt i flera timmar och såg Discovery Channel, medan mer taxfree-öhl långsamt sjönk ned och förde mig till ett halvdrömmande, filosofiskt tillstånd.
  Men mer får komma i en kommande rapport.

--Ahrvid

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!