[SKRIVA] Re: Kolloborativt skrivande

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 9 Jul 2009 08:02:20 +0200

Den 9 juli 2009 05.44 skrev Ahrvid Engholm<ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> [...]
>  Vi har också Etherpad - etherpad.com.
>  Den tjänst som Olof verkar föredra heter COllabedit - collabedit.com.
>  Mer om allt detta finns på olofb.wordpress.com (ännu bara skissartade rön,
> men han skall återkomma när han testat verktygen mer).
>  Själv har jag bara vid enstaka tillfällen samskrivit texter, t ex en novell
> tillsammans med Mika Tenhovaara, varvid helt enkelt sände filer fram och
> tillbaka, eller kortromanen Blodets Brödraskap med David Nessle. Men det var
> på skrivmaskinstiden, och vi växlade helt enkelt om att sitta vid

Tack för pingen!

Jag kan återkomma lite internt här på listan redan nu ;)

Jag har testat att skriva kollaborativt ett "manifest" eller
"statement" för den nystartade nyhetstjänsten "telecomix".
Resultattexten kan läsas på denna URL:

http://werebuild.eu/wiki/index.php/TNA_Manifesto

Det var sjukt kul att se hur texten "växte" på flera fronter
samtidigt. Vissa fixade med grammatik/stavning, andra spånade på nya
stycken, ytterligare några översatte. Vi använde Etherpad för detta,
och upptäckte ett max på 8 personer samtidigt (vilket praktiskt kanske
är OK).

> --Ahrvid
>
> --
> ahrvid@xxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
> (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ
> IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
> (1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
> ahrvid@xxxxxxxxxxx .
> More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
> http://www.microsoft.com/windows/windowslive/-----
> SKRIVA - sf, fantasy och skräck  *  Äldsta svenska skrivarlistan

twitter.com/olofb
olofb.wordpress.com
olofb.wordpress.com/tag/english