[SKRIVA] Knut Lundmark - före sin tid

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 5 May 2015 17:20:51 +0200

I en annons (i Häpna! vill jag minnas) för den första svenska sf-kongressen,
Luncon i Lund 1956, föranstaltas att astronomen Knut Lundmark skall medverka.
Vad jag har förstått fick han nu förhinder (kanske hälsan? - han avled två år
senare) men det är intressant att han faktiskt var kontaktad och villig att
ställa upp. Säkert läste han Jules Verne och HG Wells som liten pojke.
Knut Lundmark var chef för Lunds observatorium, och världsberömd i
astronomikretsar på sin tide. Det visar sig också att han var mycket före sin
tid. Redan på 1920-talet talade han om mörk materia, som förklarat att
galaxerna kan hålla ihop. Och han var inne på universums expansion flera år
innan Hubble. Se t ex:
https://arijmaki.wordpress.com/2009/11/21/knut-lundmark-extragalactic-distance-scale/

"... it is worth emphasizing that Lundmark gave a redshift-distance relation
here. Whether it was the first one ever made, I don’t know, but this
was four years before Hubble published his redshift-distance relation."

Varför tycks Knut Lundmark vara så bortglömd i astronomin idag? Han nämns iaf
inte (eller mycket sparsamt) i all astronomilitteratur jag plöjt. Det verkar ha
varit en smart kille.
Och han skulle ha varit med på den där Lunconen...!

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /

SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan