[SKRIVA] Knarkikvariat?

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 9 Oct 2008 18:57:39 +0200 (CEST)

Senaste DN-Påstan har en längre artikel om antikvariat, och de svårigheter som
finns med att få dem att gå runt. Det märkliga är att minst en (icke närmare
identifierad) antikvariatshandlare tydligen kompletterar sin business med att
sälja knark. Artikel och relevant citat:

http://www.pastan.nu/shopping/eldsjalar-1.49648

En annan handlare är uttalat pessimistisk i sin beskrivning av läget i
branschen: ?Ska du skriva om antikvariat i tidningen? Då är det lika bra att du
formulerar texten som en nekrolog.? När jag är på väg ut genom dörren ropar han
tillbaka mig och frågar om jag vill köpa en ?rökbit?. ?Utan sånt skulle jag ha
blivit tvungen att slå igen för länge sedan?, säger han. Jag tar först för
givet att han skämtar. Hasch? Å andra sidan ser han ganska obalanserad ut. ?
Nämner du mig i artikeln, då jävlar? säger han innan vi skiljs åt.

AE igen: Mycket skall man höra innan öronen trillar av! Det går dåligt för
antikvariaten (det ser man på att många lagts ned de senaste åren), men dessa
något udda affärsmetoder skall de väl inte behöva ta till...