[SKRIVA] Klimat-sf

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 4 Dec 2012 23:36:53 +0100

Besökte i kväll Söderbokhandeln där ett par nya böcker presenterades
om...gäsp...klimatet. (Jag tittade också in på Unni Drougges fördrag på
näraliggande biblioteket. Hon har skrivit en ny feministisk deckare, Fällan,
fast hon pratade bara i en halvtimme. Så hann jag också se slutet på Forskar
Grand Prix - ganska roliga forskarpresentationer.)
  Det är en Jesper Weithz med bakgrund från tidningen Arbetaren som skrivit
klimat-sf-romanen Det som inte växer är döende (Natur & Kultur). Jag har inte
läst den, men innehållet handlar om att jorden går år h-vete pga
"klimatkrisen". (Den andra boken på programmet var Shora Esmailians Ur askan,
med intervjuer av folk i Pakistan som råkar ut för de fullt naturliga
översvämningarna, som förekommit där i alla tider.)
  I en publik med palestinasjalar och runda John Lennon-glasögon tyckte jag
inte det var någon idé att höja rösten i protest mot alla floskler som radades
upp. Snöstormen och iskylan utanför fönstret lämnade dock sin kommentar om
"global uppvärmning". Här på listan lämnar jag emellertid gärna ifrån mig några
synpunkter.

Jorden har inte värmts upp ett iota det sista 1,5 decenniet. ("Det är en
travesti att vi inte kan förklara det", som ett av IPCCs högsta höns sade i de
läckta Climategate-dokumenten.)
  Men IPCCs datormodeller (och alla som kan datormodellering vet att sådana
bygger på "skit in/skit ut"-principen) hade förutsagt att vi skulle få fortsatt
uppvärmning. Modellerna har spårat ur och saknar förklaringskraft.
  Att modellerna är fel beror på att de förutsätter det vi kan kalla
"sekundäreffekter", som alla uteblivit. Det är nämligen så att CO2 INTE kan
värma upp jorden. Dess växthusförmåga är praktiskt taget mättad. T o m en
fördubbling av CO2-halten skulle bara höja jordtemperaturen med några tiondels
grader.
  Det måste till annat, framför allt växthuseffekt från vattenånga. Men
vattenångehalten i atmosfären har inte ökat. En s k hotspot ovanför ekvatorn
har inte dykt upp. Jordens oceaner har inte blivit varmare. Allt detta krävs av
IPCCs modeller, och allt det saknas.
  Vad som allt tydligare framträder är att det är astronomiska faktorer,
framför allt solaktiviteten, som styr klimatet. Bl a Henrik Svensmark i Danmark
har visat på mekanismen: mindre solaktivitet -> svagare magnetfält -> fler
kosmiska partiklar når jorden -> mer moln bildas med partiklarna som
kondensationskärnor -> albedo ökar och temperaturen sjunker.
  Alla kan konstatera att de senaste vintrarna tenderat att vara tämligen
stränga. Och långsiktigt bör en ny istid ligga runt hörnet, då nuvarande varma
mellanistidsperiod varat ovanligt länge.
  Det är därför klimathotslobbyn tappar allt mer ånga, inte minst sedan
internläckt dokumentation visat att det är ett tämligen korrupt gäng.

Det finns mycket mer som kunde anföras (och allt som kort sägs ovan kan
beläggas, 'ståss!), men låt mig sluta med att tipsa om den bästa
klimat-sf-boken: Fallen Angels (av Niven/Pournelle/Flynn). Den finns att ladda
ned som PDF om man letar litet. (Den har funnits gratis på Baen Books hemsida.
Nu vill man tydligen ha betalt för den igen, men om man letar på litet andra
ställen är den lätt att hitta.)
  Den handlar om en dystopisk framtid där miljörörelsen fått makten,
inlandsisen breder ut sig medan makthavarna fortfarande gaggar om att "stoppa
uppvärmningen". Men det finns en motståndsrörelse...och det är sf-fandom!

--Ahrvid

Ps. Men varför propagera för vanföreställningar om "global uppvärmning"? Jo,
för att det är ett sätt att försöka få in mer planekonomi, hindra den
globalisering som varit så framgångsrik, gynna politisk toppstyrning och höja
skatter.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)