[SKRIVA] Re: Kinesisk fantasy

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 14 Jun 2011 18:29:39 +0200

From: centerwall@xxxxxxxx
>>http://subterraneanpress.com/index.php/2011/06/12/barry-hughart-the-return-of-master-li/
Tipsaren var väldigt entusiastisk - någon här som har läst den? Alltid
spännande med fantasy från andra kultursvärer än den västerländska (vilket ju
dessutom allt som oftast är synonymt med anglosaxiskt).<<
  Hm, det är fantasy inspirerat av Kina, inte från Kina. När det gäller
sf/fantasy av det senare slaget vet jag att Sam J på sin tid pubbade en eller
ett par böcker med kinesisk sf.
  Jag vet att det finns kinesisk sf/fantasy, men man är relativt sett inte så
aktiva. Jag tror inte det gillas *för* mycket av kommunistpartiet. (Nyligen
fick vi nyheten om att kinesisk TV beordrades att inte sända "historiska
fantasier".) Visserligen lär världens största sf-magasin (vars namn jag inte
kommer på för ögonblicket) vara kinesiskt, men bara med knapp nöd (100+ K plus
i upplaga) och det är inte så mycket för en befolkning på, säg, 1,3 miljarder.
  Som kuriosum kan nämnas att en Alf Yngve (som skrivit en del böcker, har
varit på sf-coner, osv) en gång haft en novell pubbad i en kinesisk
sf-tidskrift. Jag funderar nästan på att själv försöka intressera en kinesisk
sf-tidskrift för något eget stycken - kan Alf kan jag!
  Annars är väl anglosaxier *relativt* "på" vad gäller att inspireras av andra
kulturmiljöer. Indien, Japan, Kina nu, skandinavisk mytologi, Sydamerika
(Lester Del Rey skrev en hel serie om en värld där Brasilien blivit
världsledande), Arabien, gamla Rom, Grekland, Bysans, osv.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!