[SKRIVA] Julstämning

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 21 Dec 2012 14:16:43 +0000

För att få upp lite äkta julkänsla nu när det börjar dra ihop sig rekommenderas
följande: 1. Dickens "En spökhistoria vid Jul" lika spökigt hemtrevlig och med
snäll och fin-upplösning i nästan alla tappningar -den är ju filmad några
gånger somalla vet ( t o m mupparnas julsaga var uthärdlig att se och Disneys
version är ganska kul den med, ni vet vad Joakim von Anka heter egentligen?!!)
2. Gogols "Kejsarinnans tofflor"Lite för lång novell för att läsa sent en
natten före julafton men börja i tid och njut den långsamt.Gogol var en
fantastisk författare. 3. American Horror Story säsong 2 avsnitt 8"Unholy
night"Ian Mcshane (Dead Wood, Pirates of Carribean 4) som tomte med psykotiska
drag på mentalsjukhuset från helvetet.
http://www.youtube.com/watch?v=3KCXeFaf6XM 4. "Isolerad"En fin svensk film som
utspelas i adventstider fast huvudrollen läkarstudenten Frankvill bara vara
ifred och plugga, han vill inte julpynta, han vill inte ens att grannenbjuder
på pepparkakor han vill ha det dödstyst. Filmen producerades 2010 men hade
visst premiär i somras. Peter Stormarehar en stormande biroll som något
högljudd och svartsjuk pojkvän till grannen som tränger sigpå med julkakor.
Själv ska jag titta på A Nightmare before Christmas som jag inte tror att jag
sett helaännu, när jag får fatt i den, kanske det blir efter jul.  5. "Merry"
madagaskar är tecknat för den som gillar sånt och den verkar ganska kul(sett 5
minuter). 6. Lyssna på "Mer Jul" med Adolpsson & Falk och "Juligen" med Just
d.Blandar jämnt ihop dom men nån har lagt båda efter varandra på
Utube.http://www.youtube.com/watch?v=XECVwKVixcI /God Jul!!