[SKRIVA] Joanne Siegel, "Lois Lane", död

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 17 Feb 2011 11:46:41 +0100

"Verklighetens Lois Lane", Joanne Siegel, har avlidit i 93 års ålder. På
1930-talet fick hon via en annons modelljobb hos tecknaren Joe Shuster som
använde henne som förebild till Lois Lane i serien Stålmannen (som hade börjat
skapas, men vid tiden ännu inte nått ut). Joanne gifte sig senare med den andre
av stålmannenskaparna, Jerry Siegel.
Här har New York Times en artikel om Joanne, alias Lois:

http://www.nytimes.com/2011/02/16/arts/16siegel.html?hpw

Notera en av de tidiga teckningarna på Lois Lane. Om jag inte misstar mig torde
Bertil Falk ha träffat Sieglarna (han har skrivit artiklar om Stålmannen och
dennes skapare och intervjuat dem osv). Stålmannen dök första gången på svenska
upp i Jules Verne Magasinet/Veckans Äventyr (1940-47), i början under namnet
Titanen från Krypton. Till kurisa hör att han i början fick gula pantalonger.
(De blev sedemera blå och ordet Stålmannen infördes för att förklara S:et på
bröstet.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----