[SKRIVA] Jan Myrdal om upploppen (dagens cyniska skratt)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 24 May 2013 22:41:41 +0200

Jan Myrdal i statusuppdatering på Facebook idag: "Alltså borde de
grupper Reinfeldt taklar om inse att det i längden är viktigt att
storma Rosenbad och göra sig av med hela den korrupta statsappartaten.
Om de menar att de då måste hänga Reinfeldt förstår jag dem."

Facebook och direktkommunikationen med "eliten" som sajten möjliggör
skapar en helt ny debattkultur, där idoler och elit visar sig vara
inte mer än folk som du och jag. Själv svarade jag Myrdal med denna
kommentar (nr 48 i tråden):

"Detta låter helt i paritet med förra årets klasshatsdebatt med
Greider och Enander i spetsen (svenska kultureliten: 'Det är minsann
bra och välgörande med hat- och krigsreotirk!!!') Själv undrar jag
bara: var Myrdal nykter när han skrev detta? I alla fall är det
antagligen maoistiskt ärligt."

Fast detta kan antagligen avfärdas av kultureliten som bara "näthat".
Här är Jan Myrdals hela svajiga och rödvinsvänsterbemängda inlägg:

"Nu uttalar sig vår statsminister.
I dag bröt Fredrik Reinfeldt (M) tystnaden om oroligheterna i Husby.

– Vi har grupper av unga män som tror att man kan och bör med våld
förändra samhället. Låt oss vara tydliga. Detta är inte okej. Vi kan
inte låta våldet styra.

Ja, han är så som en statsminister skall vara i vår typ av samhälle.
Det innebär att han inte tar hänsyn till fakta. Intgte för att han är
naturdum. Men han kan inte på en gång vara hederlig och se till fakta
och få den onödigt höga lön kollegerna fixat åt honom.
Om de unga männen varit helt medvetna och förnuftiga skulle de
naturligtvis inzxsett att det är det samhälle just Reinfeldt är
ansvarig för siom gjort dem till samhällets lägsta skitar. Utkast,
drägg. En restgrupp siom aldrig har en chans i livet. Som kommer att
utsättasa för olika dogooders ibsatser men lika gärna kan gå och hänga
sig. Ingen utanför släkten komer att sörja dem.
Men det är fånigt attt göra som de gör. Dubbelt fånigt att tro att de
kommeder 8undahn genom att slåss med polisern. Poliserna är juu bara
skitar som de själva. Betalda att göra vad de beordras göra.
Alltså borde de grupper Reinfeldt taklar om inse att det i längden är
viktigt att storma Rosenbad och göra sig av med hela den korrupta
statsappartaten. Om de menar att de då måste hänga Reinfeldt förstår
jag dem. dsrt skulle jag ocksåvilja i deras skor. Men det är en bisak.
Hela rasket måste bort.
Vill de inte kan de fortsätta stekas i sitt eget flott."