[SKRIVA] Jag mötte, inte Lassie - men Tomas Tranströmer!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 8 Jun 2010 22:10:15 +0200

Jag var på Rumänska Kulturinstitutet ikväll, där kända skådespelare läste
rumänska kärleksdikter (översatta till svenska). Det var mycket lyckat, och det
var mer fullsmockat än jag någonsin sett på RumKulInst. Salongen tar ca 80
sittande, litet mer med extrastolar. Men nu uppskattar jag att minst 125 pers
var där. Man satt i gångar, i fönsterprång och stod en bit ut i ingångsdörrarna.
  Och i en paus kom en man i rullstol till toaletten, med sin sköterska. Med
svårighet klättrade han upp ur rullstolen och gick in på toaletten (jag köade
också till densamma, därför var jag där) och sköterskan sade: "Jag hoppas det
går bra, Tomas."
  Och när han kom ut insåg jag att det var ju - Tomas Tranströmer! (Bl a kände
jag igen honom från foton.)
  Han är ju "ständig nobelpriskandidat" men också sjuklig sedan flera år efter
ett slaganfall. (Om någon vill veta hans hälsotillstånd verkar det vara så att
han kan gå enstaka steg, men föredrar rullstol. Det verkar som han kan tala
litet grand - en del hälsade och fick korta svar. Hans högerhand är
"förvriden", alltså en effekt av slaganfallet. Han lär dock vara intellektuellt
skärpt, och att han var på plats och hörde kärleksdikter visar på eytt aktivt
intresse för poesi.)
  Nu försökte jag inte prata med honom (känner honom inte; fast jag stod där
vid honom ett tag) men jag växlade några ord med sköterskan. Vi tyckte bägge
att det drog skönt från den öppna dörren - det var ju annars packat med folk
och luften var dålig.
  Men att liksom bara möta Tomas Tranströmer - det har inte alla gjort!
  Diktkvällen blev som sagt lyckad. De som deklamerade var så kända skådisar
som Krister Henriksson, Björn Granath och Marie Richardson. Frk Richardson
tyckte jag nästa lästa bäst, hr Henriksson näst bäst - men Granath var inte
dålig heller.
  Mellan dikterna spelade dessutom en rumänsk duo (be mig inte om namnen på dem
eller på de rumänska diktarna) på harpa och tvärflöjt. Det är bägge ganska
"romantiska" instrument så det passade bra med kvällens tema, och de spelade
*mycket* välljudande - bara avbrutet av en enstaka polishelikoper då och då.
  Att det blev så mycket folk just denna kväll, när man läste kärleksdikter,
kan möjligen bero på att festivalen LOVE2010 pågår, inspirerad av
kronprinsessbröllopet. Men dessutom ligger Rumänska Kulturinstitutet på
Skeppsbron, som är ett huvudområde för LOVE2010. Jag såg tält, stånd, massor
med folk, poliser på patrull, osv.
  Men nu kan man få ha sin festival och hålla på. Jag har mött Tomas
Tranströmer.

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Dela kalender. Se möjligheterna med Hotmail!
http://www.microsoft.com/sverige/windows/windowslive/thenewbusy.aspx-----