[SKRIVA] Jag mötte Piratpartiet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 31 May 2009 11:37:14 +0200

Jag var som sagt på Piratpartiets valmöte, eller om man vill kalla det
demonstration, i lördags. Man samlades på Mynttorget, precis nedanför Slottet i
Gamla Stan. När jag kom hade omkring 70-talet hunnit samlas och under mötet
tillslöt fler och fler. Då mötet slutade uppskattar jag deltagarantalet till
åtminstone 200. Valvindarna verkar ligga i piratskeppets kurs, men det kunde
säkert ha kommit ännu fler om inte vädret var så bra (folk blir distraherade
och drar hellre till sommarstugan eller något).
  Jag känner/känner till några av talarna, då jag faktiskt förra året träffade
såväl Rick Falkvinge (ordf) som Christian Engström (1a namn på EU-valsedeln) på
en datorrelaterad träff, och bägge talade mot slutet av mötet. De inledande
talarna känner jag inte till och därför har jag glömt många namn. Man kanske
kan säga att Piratpartiet borde göra som en del andra partier och köra egna
"talarkurser". En del tal blev ganska ofokuserade. Jag uppskattar iofs ett
radionostaliskt anslag i ett tal av någon som hette Bosse (jag är
radionostalgiskt lagd), men det hade inte så värst mycket med Piratpartiet att
göra - förutom att han drog paralleller till piratradion på 60-talet (Radio
Nord, Radio Syd).
  Notabelt var att mycket litet sades om fildelning. Kanske beroende på att
Piratpartiets linje är så känd att den inte behöver itutas alla. Istället
fokuserade sig många talare på personlig integritet (IPRED, FRA, ACTA m m) och
infofrihet i allmänhet. Vi får inte glömma att Piratpartiet inte "bara" handlar
om fildelning och upphovsrätt - personlig integritet i Internets tidsålder är
minst lika viktigt, kanske viktigare! Skall vi ha ett elektroniskt
övervakningssamhälle eller ej? Något som är värre än DDR eller vad Orwell
kunnat hitta på! (Sådana paralleller drogs, med viss rätta.)
  Mötets besynnerligaste inslag var en viss Marcel Bos. Jag hade inte träffat
honom tidigare, men jag känner till honom sedan 20 år tillbaka, när jag första
gången slog på ett modem och började rota i BBS-världen. Han var flitigt
förekommande på diskussionslistorna. (Man kunde redan då kommunicera vida
omkring via Fidonet, som använde en teknik kallad echomail.) Redan då ansågs
han som något udda.
  Under Piratpartiets möte vecklade han ut en enorm, besynnerlig pappersaffisch
som han gjort själv och började föreläsa om informationsålderns historik,
ungefär som om inte de flesta närvarande inte kände till ämnet... Affischen var
av det märkligaste slag. Den bestod av säkert 30 ihoptejpade utskrifter på
totalt ett par kvadratmeter med slarvigt *handskrivna* rubriker och stolpar.
Det verkade som om den producerats genom att talaren skrivit på ett mindre
papper, fotograferat av det, och sedan skrivit ut detta - i färg dessutom! Det
måste ha varit otroligt bökigt att åstadkomma något så fult och meningslöst i 2
kvm-format på detta vis. Varför, om det ändå var handskrivet, inte skriva ned
det direkt på stora papper? Det hade blivit läsligare. Många
DTP/ordbehandlingsprogram har funktioner för att åstadkomma "bedsheets" (eller
vad man kan kalla det) direkt i programmet och då hade man fått typsatt
utskrift. Och det hr Marcel hade att säga var antingen alltför välbekant eller
obegripligt.
  Mötets ofrivilliga humorinslag.
  Rick Falkvinge höll det bästa talet. Jag vet inte om han gått på en
talarskola, men han är inte alls en dålig talare. Han har kanske fått god
träning under 100-tals valmöten alltsedan 2006 när Piratpartiet grundades.
Temat var att han påminde om att alla i Piratpartiet gjort något viktigt
tillsammans och att allt såg lovande ut för att nå till Bryssel. Han itererade
de viktiga frågorna kring personlig integritet. Nu skulle Piratpartiet snart
åstadkomma något historiskt, menade han. (Historiskt i den meningen att det mig
veterligt blir första gången ett parti kommer in i ett parlament av vikt kring
frågor som rör Internet.) Han refererade till att Piratpartiet i Sverige skapat
rubriker i såväl Kalifornien som Australien, på andra sidan jorden. Och mer
rubriker i internationell media lär det kunna bli. Når Piratpartiet sina mål
tror jag den största nyheten hos utrikes press från Sverige och EU-valet blir
just cyberålderns parlamentsintåg. "Gammelpartierna" är ju så otroligt osexiga.
(Det är också så att skapandet av Piratpartier blivit internationellt. Det
finns motsvarigheter till Piratpartiet många länder, såsom Finland, Tyskland,
Danmark och t o m USA.) Han påminde om att PP:s parlamentariker blir
representanter för 100 000-tals aktivister, och att det blir alla dessa som
marscherar in i Bryssel.
  Christian Engström, No 1 på PP:s EU-vallista, höll det sista talet. Han är
inte heller en dålig talare, om än litet mer personlig än Rick Falkvinge. Han
skämtade litet med publiken och upprepade budskap om att partiet stod för
personlig integritet. Jag vill minnas att det var han som drog parallellerna
med DDR. Han sade att det som var så illa med ett övervakningssamhälle var att
det riskerar att göra livet grått, att ta bort allt som var glädjefullt. I DDR
lyckades man skapa ett förskräckligt samhälle bara med skrivmaskiner,
karbonpapper och indexkort. Hur mycket värre kan vi då inte få det med datorer,
som är flera miljarder gånger effektivare?
  Efteråt talade jag litet med Christian. (Rick såg upptagen ut av en reporter,
obekant från vilken tidning, och den säkert viktiga intervjun ville jag inte
störa.) Jag fick en "Jag röstar PIRAT"-knapp av honom och önskade lycka till
inför valet. "Ni kan säkert nå uppemot 10 procent", trodde jag
(opinionsundersökningar ligger nu på 6-8 procent). "Varför inte 14!" svarade
han. "Se hur det gick för Junilistan i förra valet!" Det är ju sant, men
opinionsundersökningar är ju osäkra och man skall inte ta ut något i förskott.
En annan piratpartist som stod bredvid oss påpekade att det vore trevligt om
man kunde blogga direkt inifrån EU-parlamentet - det säger något om attityden.
PP tänker i internettermer.
  Som bekant stödjer jag No 2 på deras lista, Amelia Andersdotter (som jag
känner mycket mer, via E-postlistor och vår lilla litterära rörelse kring
rymdskepp och strålpistoler), men Christian är också en trevlig snubbe. Det är
fullt möjligt att bägge når EU-parlamentet, så vi behöver ju inte bekymra oss
alltför mycket om revirstrider.
  Jag är övertygad om att Piratpartiet får in minst en i EU-parlamentet, och
har mycket goda chanser att nå ännu längre (kul för Amelia!). Jag vågar inte
spå så långt som till en junilisteeffekt, ty en vecka återstår och
gammelpartierna kommer säkert att öka sina attacker mot piraterna. Jag har hört
att regeringen skickat ut den Kungliga Svenska Flottan för att jaga pirater -
så det är hårda bud!
  Valdeltagandet verkar öka, och det *kan* betyda goda nyheter för
Piratpartiet, eftersom det kan tyda på att de lyckas mobilisera bra i sina
väljargrupper (de yngre, IT-generationen) som traditionellt varit mer
soffliggarlagda. Dessutom tror jag att Internet, integritet, informationsfrihet
o dyl är frågor som kan entusiasmera, på ett helt annat sätt än frågor kring
EU:s jordbrukspolitik, fiskezoner, lissabonfördrag m m. Internet är konkret för
många människor - det andra är luddig "politikiasis". EU-valet är ett val där
många blir benägna att proteströsta. EU-parlamentet uppfattas som mindre
viktigt, så man lägger gärna en äh-vad-fan-röst. (Därvid fyller Piratpartiet
den viktiga funktionen att hålla Sverigedemokraterna borta från att komma in!
PP drar åt sig proteströsterna! Det är bra.)
  Som sagt lär "gammelpartierna" försöka sig på bredsidor mot Piratpartiet. Jag
hoppas folk inte glömmer vad de gjorde i förra riksdagsvalet. Reinfeldt, Sahlin
m fl gick ut och påstod att "givetvis skall vi inte jaga kids som fildelar",
och 1 sekund efter midnatt hade man fullständigt glömt vad man lovade.
"Gammelpartierna" saknar helt trovärdighet i Internetfrågor. De kommer att
utställa "löften" som de inte har någon som helst avsikt att följa. Minns FRA,
Pirate Bay, datalagringsdirektiv och "Internet är bara en fluga".
  "De verkar tro att Internet inte är på riktigt", sade Rick Falkvinge. "Men
det är det viktigaste som hänt sedan Gutenberg uppfann tryckpressen - kanske
ännu viktigare!"
  Själv har jag i ett och ett halvt decennium år skrivit om elektroniska
upphovsrättsfrågor och personlig integritet. Det var dock främst på 90-talet.
Jag hade långa artiklar i ämnena i Computer Sweden och t o m Dagens Nyheter.
Den som orkar kolla kan nog hitta nästan 20 år gamla artiklar i mitt gamla
E-fanzine Virkbilagan i dessa ämnen. Jag var emot utökad skyddstid för
upphovsrätt till 70 år, jag var emot BBS-lagen, jag angrep Datainspektionen,
osv.
  Men när 2000-talet randades - och världen INTE gick under pga den illusoriska
Y2K-bugen - verkade det som att inget man sade eller gjorde spelade någon roll.
Politikerna och det politiska systemet gjorde vad de ville i alla fall - och de
lyssnade bara på upphovsrättsindustrin. 11/9 i New York blev en katastrof för
personlig integritet, för det var bräckjärnet politikerna kunde använda för att
motivera allt mer datalagring och integritetsbrott! Vanligt folk blev ju
potentiella terrorister och måste övervakas.
  Jag kände mig rätt besviken på att medan det fanns massor av organisationer
som stred för upphovsrättsindustrin, fanns det knappt någon som tillvaratog
medborgarrätten på nätet. (Den enda trovärdiga var/är väl Electronic Frontier
Foundation, som man försökte starta en avdelning av i Sverige - vet inte hur
det är för EFF Sverige nu, dock; har inte hört något om dem.) Piratpartiet är
dock sen rörelse som kan ta upp de kastade handsken, det som tidigare saknats,
en IT-medborgarrättsrörelse som har vassa tänder.
  Jag minns när jag träffade science fiction-författaren och IT-aktivisten
Bruce Sterling (vid minst ett par tillfällen, faktiskt - vi delade bastu på en
Finncon, t ex), och han klarsynt sade ungefär:
  - Striden kring Internets framtid är långt ifrån klar. Den har knappt ens
börjat. Den kommer att bli ännu hårdare i framtiden - bara vänta och se!
  Och med en uppgång för Piratpartiet, som har goda chanser att sprida sig
internationellt, tror jag vi har sett början på den hårda strid om Internets
framtid som Bruce Sterling förutspått. Men hys inga illusioner: striden har
knappt börjat, och den blir lång och hård.
  Som Churchill sade efter de allierades landstigning i Nordafrika: Detta är
inte slutet, det är inte ens början till slutet, men det är kanske slutet på
början...

Ps. Kryssa Piratpartiets Amelia till Bryssel - www.ameliatillbryssel.se

Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx