[SKRIVA] JVM/VÄ-spaning

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 22 Feb 2014 12:53:08 +0100

Som tidigare nämnts är jag intresserad av 1900-talshistoria, inte minst tiden
runt andra världskriget (men annan historia går bra också). En liten
sidoaktivitet i intresset är när jag ser gamla bilder på tidningstånd kollar
jag om Jules Verne Magasinet/Veckans Äventyr (1940-1947) står där. I en gammal
filmkomedi då Åke Söderblom (eller någon av stjärna på 40-talet, minns ej så
noga) gick in i en tobaksaffär tyckte jag mig snabbt skymta ett nr av JVM, men
det är oklart, och blixtrade snabbt förbi.
  Lokala biblioteket har nyligen haft en miniutställning om 1940-talet och jag
lånade två böcker - där jag fann gamla JVM i och kring tidningskiosker från
1940-talet!
  Spaning från Stockholm på 1940-talet (Welander, Leijonhufvud,
Trafiknostalgiska förlaget, 2009), underrubrik "Beredskapsår och efterkrigstid
i unika färgbilder". Sid 45 visar ett tidningsstånd under "Svampen" på
Stureplan, år 1945. Upplösningen på bilden är dålig, men på en mitthylla i
ståndet, som är av en sorts utvikningsmodell skådas ung 2/3 av ett
tidningsomslag som definitivt säger "Veckans" och ovan anas en gul plupp som
utgör JVM-raketen. Till vänster på omslaget finns ett rött fält som möjligen
kan vara Stålmannens mantel (men även något annat) och lägre ned något
blekgult. Tidningståndet verkar i övrigt innehålle, tja, uppemot 50 olika
tidningar, samt högar med dagstidningar. Vädret är soligt men kallt (folk har
tjocka ytterrockar), så det är troligen tidig vår 1945.
  Spaning från Stockholmsbilder 1926-1946 (Ersgård, Strandberg, Bokförlaget
Arena, 2009), underrubrik "Pressbilder från Karl Sandells Illustrationsbyrå".
Sid 407 har en bild på löpsedlarna på ena kortsidan av en tidningskiosk utanför
Dramaten, också våren 1945. Sidan av tidningskiosken har plats för 16 löpsedlar
varav en löpsedel är från "...ans Äventyr", som är allt man ser eftersom delar
av den skyms. Övre halvan av kioskens kortsida har främst löp från
dagstidningarna (det fanns ung 10 i Stockholm då) vilket ger vid handen att det
är strax före krigssluitet. JVM/VÄ:s löp utlovar en historia om "...s skatt"
(löpet delvis skymt). Jag visste inte ens att JVM/VÄ tryckte egna löp, men så
var det tydligen  och man ansågs ännu 1945 som viktig nog att få sitt löp bland
de stora tidningarna - dagstidningarna, Husmodern, Allers, Det Bästa, Hemmets
Journal m fl (som alla är bland de 16 löpen). Övrigt bland löpen (jag försöker
återge radfall och betonade ord):
  Morgontidningen: HIMMLER / står i kontakt med / SVENSKA DIPLOMATER / I
DANMARK.
  DN: TYSKT SVAR / HAR AVLÄMNATS / ÖVER STOCKHOLM /avgörandet något fördröjt
  SvD: Tysk deklaration: / KRIGET FÖRLORAT / Folket förbereds på ockupation
  Stockholms-Tidningen: DANMARK / FRITT / Kung Christian övertar  styret /
TYSKARNA / lämnar landet.
  Jag ser f ö att Allers utlovar en artikel (eller novell?) om "Broar över
Atlanten". Det låter litet science fiction...

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /