[SKRIVA] Re: JVM Riksdag

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 16 Jun 2010 22:23:57 +0200

Bertil F:
> På 1940-talet ska en riksdagsman ha attackerat Jules Verne Magasinet.
> Finns det någon därute i rymden som vet något om det.
 Jag har ju, som du nog vet, följt en hel del kring JVM/VÄ:s historik. Men jag
har inte hört talas om något sådant (däremot vet vi ju att skollärarna gick
till attack i sin tidskrift). Det är dock inte *omöjligt* - stämningen mot den
"kolorerade veckopressen" var sådan att den sågs som ett hot, usel smak,
förledde ungdomen, osv.
  Slutligt svar finns väl i riksdagsprotokollen (men att gå igenom dem för
flera år är en grannlaga uppgift...).
  Jag undrar om inte de s k pilsnerfilmerna var uppe i riksdagen. Och så den
billiga, oanständiga "schlagerhoppan" Alice Babs med "Swing it magistern". Det
fanns mycket som "vän av ordning" kunde förfasa sig över!

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Surfa tryggt med Internet Explorer 8
http://www.microsoft.com/sverige/windows/internet-explorer/default.aspx-----