[SKRIVA] Re: JPL:s planetsimulator

  • From: "Lars Johansson" <larsj@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 15 Jan 2011 18:11:09 +1100

Hej Ahrvid,

Apropå vatten...Jo, jag bor på undersidan, men inte där det är vatten upp
till takåsarna.
Det finns inte så mycket jag kan säga om översvämningarna i Queensland
utöver vad ni läst, sett och hört i svenska media. Vädret har varit allt
annat än normalt också i Sydney med massor av regn i november. Nu är det
kring 28-30ºC varje dag, men fuktig värme. Min elektronik säger 29,2 grader
och 68% luftfuktighet just nu klockan fem på eftermiddagen.

Vi har släkt i Brisbane, i Auchenflower, en av de drabbade stadsdelarna. Jag
tror att de klarat sig rätt bra, med bilen parkerad på högre nivå och ett
Queenslander-hus, alltså byggt på stolpar och med golvet omkring två meter
över marknivån. All mark i de delar av Brisbane som låg under vatten är
täckt av illaluktande dy. Regnvattnet har blandats med avlopp och är
hälsovådligt att dricka.

Folk har gått man ur huse för att göra rent, givetvis i alla städer och
samhällen som drabbats.

Min styvdotter med två små döttrar tog flyget till Sydney innan vattnet
vällde in. Vi vet inte om hon har någon tvättmaskin när hon kommer tillbaka;
att störa hennes man vill vi inte medan han jobbar för fullt med
uppröjningen.

På delstatlig nivå har vägarna högsta prioritet. Det gäller också att
återställa el-försörjningen till strömlösa områden och se till att det finns
drickbart vatten överallt.

När jag senast lyssnade på radionyheter sa man att dödssiffran stigit till
16. Det kunde ha varit mycket värre om inte folk varit väl förberedda. En
liknande översvämning hade man ju 1974. Dessutom är sammanhållningen absolut
i små samhällen och på rena landsbygden. Man hjälps åt, man vet var den
gamla gumman bor, som måste undsättas i tid. Tusentals är frivilliga i State
Emergency Services och jobbar tillsammans med brandkår, polis och militär.
Man plockar upp hundar och katter och för skräckslagen boskap till fastare
mark. Men hela hus har lyfts av grunden, andra har rasat ihop, och vitvaror
försvann nedströms tillsammans med bilar, möbler, pråmar och småbåtar.

Uppröjningen kommer att ta många veckor. Försäkringsbolagen har ju sina
återförsäkringar och kommer undan med förluster som de orkar med. Jag har
sett olika uppskattningar av hur mycket syndafloden kostat - 16 miljarder
dollars är en.

En tanke - vem behöver science fiction när det händer saker som
översvämningen av Queensland?