[SKRIVA] JHH redigerar deckarantologi med Stieg-novell

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 7 Aug 2013 19:48:02 +0200

Från New York Times 6 aug. Min källa (utl mailinglista) ger inte länk, men
nedan relevant utdrag:

"Early Short Story by Stieg Larsson to Be Published

 A short story by the 17-year-old Stieg Larsson will be published in
 English for the first time next year, possibly enticing fans of the
 best-selling Millennium trilogy that was released after Mr.
 Larsson's death in 2004.
  The unpublished story is part of a new anthology of crime fiction,
 "A Darker Shade of Sweden," scheduled for release in February.
 Mysterious Press, an imprint of Grove Atlantic, announced on Tuesday
 that it had acquired the collection.
  "Sweden's most distinguished and best-loved crime writers have
 contributed stories to an anthology that promises to sate the desire to
 read about the dark side of Sweden," the publisher said in a
 statement.
  The anthology collects stories from 20 Swedish writers, including
 Henning Mankell, Asa Larsson, Maj Sjowall, Per Wahloo and Sara
 Stridsberg. Eva Gabrielsson, Mr. Larson's companion, has also
 written a story that will be published in the collection.
  Stieg Larsson, the Swedish writer who died in 2004, is shown in a 1998
 photograph. An early short story of his is set to be published.  ...
   John-Henri Holmberg, a writer and close friend of Mr. Larsson, edited
 the anthology."

Kommentarer: Jag tror jag läst den novellen, som av SVT:s Kulturnyheterna nyss
beskrevs som "förlagd till framtiden med kriminella inslag". Som jag tidigare
nämnt på SKRIVA fick jag för några år sedan förtroendet att överföra tidiga
(Bertil Falks) JVM kvarvarande arkiv till Kgl Biblioteket. Bland papprena fanns
en novell av Stieg Larsson, och det var en sf-novell - jag tror det är samma,
för det manuset var en sf-novell. Jag tror också att det var samma novell som
Arbetarbladet i Gävle en tid hade uppe på sin hemsida. Dessutom har jag förstås
läst alla gamla Fijagh, Fanac osv (som Stieg redigerade, med Eva G, och ofta
med rune f) och där kan ha funnits novelliknande alster (som jag dock glömt nu).

  Låt mig säga att Stieg nog blir en av världens bäst betalda författare! Han
kommer att få tusentals kr per ord, ty han får betalt för två ord. Det ena
"Stieg" och det andra "Larsson". Novellen ifråga är inget vidare och Post
Mortem-utges enbart för författarnamnet.

  En annan sak är om JHH blivit kompis med med familjen Larsson och hur
rättigheterna ser ut? När jag för ett par år sedan träffade Joakim Larsson sade
han att att man INTE funderade på att utge Stiegs gamla ungdomssynder. Men
Stieg L-vågen har kanske bedarrat, så att man funderar på den kan ges ny kraft.

  Skall sägas att även om *denna* novell är skräp (Stieg var 17, vilket stämmer
med tiden för JVM-manuset från Bertil) blev Stieg senare duktig skribent. Han
gjorde fanzines (hans och Evas Fanac, då medlemsblad för SFSF, var alltid
välskrivna), han skrev en del för TT (deckargenomgångar t ex) och han började
med sitt omfattande antirasistiska skriveri på 80-talet.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /