[SKRIVA] Re: Invandrarboken

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 11 Dec 2010 06:55:59 +0100

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Tack för tipset, Ahrvid! Den där bok som släppts om garpar förefaller
> viktig. Det retar mig alltid att sd-folket inte ständigt motbevisas just med
> argumentet att vi alltid har varit invandrare och är invandrarättlingar. Jag
> tror det var fp-ledaren som i riksdagsdebatten efter valet talade om att
> 600.000 med invandrarbakgrund arbetar och betalar skatt och inte alls ligger
> samhället till last. Det drunknade i medierapporteringen, där allt cirklade
> kring sd. Den boken är ett måste för mig!
  Garpar, gipskatter och svartskallar, av Anders Johnson, är utgiven av SNS
Förlag (vilket står för Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, www.sns.se).
Enligt en infolapp jag gick är pris för enstaka ex 215 kr, inkl moms, exkl
frakt.
  Det finns mycket att säga om invandring. Vad som inte alltid framgår i
debatten är att den stora majoriteten är från vårt närområde, till att börja
med så där 400 000 finländare. Sedan tillkommer norrmän, danskar, balter (efter
WWII kom så där 50 000 balter), tyskar, polacker, en och annan engelsman (Colin
Nutley t ex), t o m amerikaner (något tusental vietnamkrigsvägrare; det är f ö
vanligt med forskarutbyten, gästforskare som sedan stannar), jugoslaver,
greker, osv. Alla våra kompisar i Europa - det är den stora majoriteten. Så
tillkommer en del irakier, iranier, osv - folk som faktiskt kom från krig,
förtryck och elände.
  Det tar en à två generationer, sedan är nya folkgrupper tämligen
välintegrerade. Så skedde i en stora invandrarnationen USA, så sker i Sverige
(har redan skett med tidiga invandrare, finnar, balter, osv). För näringslivet
betyder det ofta en vitamininjektion, då nya idéer kommer fram. Herbert Felix
kom t ex från Tjeckoslovakien, och startade ett av de största matvarumärkena bl
a för att han visste hur man på ett bra sätt gjorde inlagd gurka (vilket ingen
i gamla Svedala visste). 50 inlånade amerikanska ingenjörer var det som satte
fart på svensk flygindustri, för nygrundade SAAB visste inte riktigt hur man
skulle bygga flygplan. Bonniers kom från Danmark, och även om Aftonbladets
kultursida (f ö ägt av norska Schibstedts) hatar dem, har Bonniers gjort enorma
kulturella insatser.
  Men ang "ligga samhället till last" är det i hög grad vårt eget fel.
Nyanlända får ofta inte arbeta och arbetslivet har ö h t stora tröskeleffekter.
På 60/70-talet byggde man de enorma förortsbetongsamhällena och det var ju
praktiskt att dumpa alla invandrare där, men det var kanske inte så lyckat.
(Oaktat att de arketektoniska och planekonmiska idéerna som styrde
betongförorterna var totalt hjärnsläpp.) Men det blir nog bättre med tiden.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!