[SKRIVA] Re: Intryck från prinsessbröllopet

  • From: tora.greve@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 09 Jun 2013 10:32:45 +0200

Trevligt skrivet! Är själv anhängare av monarki. Det är häftigare än
republik, med mera kontinuitet. De kungliga gör ju ett gott pr-jobb.

Tora.

> Som gammal
monarkist (dock bara anhängare av konstitutionell monarki, modell
Sverige) såg jag förstås bröllopet mellan prinsessan Madeleine och hr
Chris O'Neill (dock numera riddare av Nordstjärneorden - ett vackert
sidenband han kan bära vid högtidliga tillfällen, men utan praktisk
betydelse).
> Kanske kan man se det som en smula fantasy att vi i gamla
Sverige sedan 1000+ år tillbaka har kungar och drottningar och prinsar
och prinsessor (men inte drakar och trollkarlar). Må så vara. Men det är
en omistlig länk till vår historia och en grå president (tänk er...Pär
Nuder!) skulle inte smälla lika högt.
> Jag tyckte det var en rörande
och vacker ceremoni. Hr O'Neill såg rörd ut - nästan till tårar vid ett
läge - och prinessan strålade ursnygg i sin långa brudklänning. Det var
intressant att ungefär hälften var på engelska. T ex tillfrågades Chris
om äktenskapslöftena på det språket och Madeleine tillfrågades på
svenska. Svensk bröllopsformalia är såvitt jag förstår ganska flexibel,
där man kan ändra runt och ha sig. (Det som räknas för ett giltigt
giftemål är att officianten är berättigad att utföra giftemålet och att
man skickar in rätt papper.) En höjdpunkt var Marie Fredrikssons fina
"Ännu doftar kärlek". Lilla arvsprinsessans Estelles stundliga avbrott
med små kvidanden var också sött. Storasyster Victoria höll även ett
fint framförande.
> Brudparet kysstes på kinden inne i kyrkan, men när
de kom utanför gav de varandra ett par rejäla blötisar till församlad
ganska stor publiks lycka och hurrarop. Spelmanslagen spelade så fint.

> Men jag såg inte allt på enbart TV. Det blev kortege genom Stockholm
och jag minns från Victorias och Daniels bröllop där jag bevakade på
plats att man fick armbågsstormas ganska mycket, så jag gick in för en
annan taktik. Strax innan kortegen började gav jag mig iväg till en fin
utsiktsplats på bergsknallarna ovanför Söder Mälarstrand med utsikt mot
Riddarholmen där ångaren Stockholm låg för att ta gäster och brudpar
till efterröj på Drottningholm.

> Jag hade med mig den där fina
kikaren (x10 förstoring) jag en gång köpt på Lidl för extrapris. Solen
sken och det blåste en ljum bris. Jag såg gästerna anlända i blå
SL-bussar och slutligen brudparet i häst och vagn hur fint som helst
tack vare kikaren. Jag hörde t o m musikkårens truddelutt som de spelade
på Riddarholmens kaj, transporterad över kanske 300 meter vatten. De
30-40 andra som insett att min utkikspunkt var ganska bra och var på
plats verkade nöjda och glada, alltmedan medan ångaren Stockholm
stånkade sig fram genom den armada av privata medborgares småbåtar som
låg och guppade på Riddarfjärden (varav de flesta satte fart för att
hänga med till Drottningholm, för efterfestsröjarskivan).

> Med
fartyget ur sikte begav jag mig hemåt, med snabbstopp på Lidl för
helgmat (inte kikare denna gång), och såg resten på TV ånyo. Skrev ett
inlägg på någon utländsk E-postlista med mina bästa argument för att
hålla fast vid den svenska konstitutionella monarkin.

> En trevlig
dag. Alla lyckönskningar till brudparet!

> --Ahrvid
>
> --

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com [1] - delta i vår novelltävling! / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html [2] C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id [3]'86081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan [4] / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

> -----
> SKRIVA - sf, fantasy
och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan
> grundad 1997 * Info
http://www.skriva.bravewriting.com [1] eller skriva-

Links:
------