[SKRIVA] Intrigmakartips

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 14 Mar 2009 17:58:49 +0100

En författare vid namn Margaret Moore delar med sig av sina tips om
intrigmakande här:

http://www.margaretmoore.com/PlottingTips.html

Vettiga och koncisa tips.
  En annan författare skriver om sitt plottande:

http://www.plotmonkeys.com/2008/02/09/braiding-its-not-just-for-hair/

Hon använder olikfärgade postit-lappar som hon fäster på en tavla. Så kanman
också göra.
  Här tips om hur man skapar spänningsinmtriger:

http://makeminemystery.blogspot.com/2008/12/plotting-for-suspense-isolating.html

Det finns förstås mer i ämnet där ute på det vida, vilda nätet!
  Det här om intrigkonstruktion är värt att fundera och jobba på. Enligt min
ringa mening är intrigmakandet en ofta *underskattad del  av skrivprocessen*.
Att  "hitta på en handling" kan låta trivialt, men skall  den fånga läsaren och
ha något intressant att erbjuda är det  långt ifrån det lättaste. Det kan ta
åratal att lära sig grunderna i skrivandets dramaturgi. Det är inte bara att
hitta på vad som helst, och tro att läsarna faller för det. Och i en novell -
som av naturliga skäl, som kortare längd, blir mer avskalad - är intrigen extra
viktig. Man kan i novellen inte lappa ihop en illa planerad intrig.
  Identifiera en konflikt, ett problem; låt huvudpersonen konfronteras med det;
lös konflikten/problemet, och samla ihop ev lösa trådar. (Deckarnovellen är
till sinnatur en bra övning.)

--Ahrvid

Ps. Hm, jag skrev också en artikel om detta, kalld "Intrigens ABC". Hittar den
tyvärr inte on-line. Om jag hittar den på disken och kommer ihåg återpostar jag
den. (Har stått i DAST Magazine.)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD,

Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----