[SKRIVA] Re: Intressant novell

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 5 Jun 2009 18:23:06 +0200

From: johan.remer@xxxxxxxxx

> Varför detta vurmande för Amelia? Om du nu röstar på PP, varför
> Amelia? En vänsterbrutta med kopplingar till Attac kan man klara sig
> utan. (Sen kan man ju förstås tycka att hon gör mindre skada nere i
> Bryssel än här hemma... Liknande resonemang kan föras kring Gudrun.)
  Nå, frågan är relevant, naturligtvis. Men det är det som är så bra med
personval, att man kan väga in också andra bedömningar än partiklassificeringar
kring om någon är en "vänsterbrutta", som personliga egenskaper och
preferenser. För min del är det så här:
  1) I någon mån överväger min lojalitet mot sf-fandom en del annat. Amelia är
definitivt sf-fan (besöker sf-coner, varit aktiv på sf-listorna, osv).
  2) På sin site (stenskott.wordpress.com har jag för mig att den heter)
presenterar hon ett åttapunktersprogram för sin EU-kandidatur. Efter att ha
läst det finner jag att jag håller med om 5-6 punkter, sitter och velar eller
på 1-2 punkter, och är emot en punkt (på ett ungefär). Det tycker jag är
tillräckligt "bra" för att jag skall kunna låta min sf-fandomlojalitet väga
över.
  3) Jag tycker att hon verkar otroligt skärpt (har mött henne, debatterat med
henne på listor) och det kan bli väldigt intressant att skicka en skärpt brud
till EU-parlamentet som dock i grunden, vad gäller Piratpartiets kärnfrågor,
ligger i linje (inte helt; några åsiktsskillnader finns) med vad jag tycker.
  Jag vill påpeka att jag inte har något alls emot deras förstanamn, Christian
Engström (som jag också träffat), men Amelia får min röst (hon har redan fått
den via förtidsröstning). Tycker man inte som Amelia i div periferifrågor, kan
man ändå rösta i allmänhet på Piratpartiet, och då kommer garanterat Christian
in i alla fall (och han är mer liberal, tidigare folkpartist).
  Jag håller inte helt med henne om patent (men jag erkänner att det är ett
problem att patent kan frånta folk i tredje världen nödvändig medicin; jag är
inte helt säker på hur frågan bör lösas, men jag är i grunden *för* patent) och
miljöfrågan. Det senare hör till det som vi debatterat på t ex
Sverifandomlistan, och jag tycker inte att jag blev överkörd eller avklädd,
utan jag hade en hel del argument som hon inte riktigt kunde bemöta. Men det
fanns i debatten en viss ömsesidig respekt, och det urartade inte till
otidigheter. Jag respekterar att hon inte tycker som jag, och hon respekterar
att jag inte tycker som hon. Därvid får det stanna. Hon är en juste men hård
debattör (skärpt, som sagt).
 *Frågor om medborgarrätt på Internet är mycket mer akuta, och där har vi en
samsyn.*

Ps. Kryssa Piratpartiets Amelia till Bryssel - www.ameliatillbryssel.se

Drag n’ drop—Get easy photo sharing with Windows Live™ Photos.

http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/photos.aspx