[SKRIVA] Info om TV4 Science Fiction

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 02 Feb 2008 23:07:34 +0100

(Nedanstående, med all tänkbar info om kanalen TV4 Science Fiction - som startar 29/2 - snodde jag från en annan lista. "M." är alltså Malte Andreasson, som jobbar på TV4. Jag tror inte han misstycker att jag vidarebefordrar infon, för reklam för den nya kanalen är nog just precis vad man vill ha. --AE)

Nu slumpar det sig ju så lyckligt att denna fina mejlinglista har en medlem
som är insyltad (minst sagt) i kanalen, nämligen yours truly, så nu är det
dags för litet klara besked här.

Har man Viasat kommer man att få kanalen i baspaketet
("underhållningspaketet).

Har man Canal Digital-parabol eller Canal Digital digital kabel så är det en
tillvalskanal som jag skulle tro kommer att kosta ungefär 15 kr. (Vad den
kommer att kosta är ingenting som TV4 råder över, utan det bestämmer Canal
Digital. Men jag blir ytterst förvånad om det inte blir mellan 10 och 25
kr.)

Har man Telia digital-tv så ligger den i TV4-paketet.

Bor man i Finland får man kanalen i MTV3-paketet som finns i så gott som
alla kabelnät eller i Viasats parabolpaket.

Förhandling pågår: Comhem digital kabel, SPA småkabelnät, Tele2 kabel, hela
Norge, hela Danmark.

Nej tack, här kommer man aldrig att kunna få kanalen: Com hem analog kabel,
Canal Digital analog kabel.

Specialfall: Boxer, eftersom det kräver sändningstillstånd från
myndigheterna. Nya sådana utfärdas i april. Men här är det alltså inte vad
TV4 vill som avgör ifall den blir tillgänglig.

Följande viktiga tv-serier är klara för sändning:

7 days
Andromeda
Babylon 5
Crusade
Dark skies
Doctor Who
Torchwood
Masters of science fiction
Mutant X
Prey
Red Dwarf
Space 1999
Thunderbirds
Star Trek Deep Space 9
Star Trek Voyager
The Sentinel
The greatest American hero

Plus en trave långfilm.

Premiärkvällen 29/2 (som berördes i artikeln som den här tråden startade
med) blir mycket riktigt en filmkväll. Orsaken till detta är den lilla
delikatessen att kanalen måste starta i februari i Sverige medan den inte
får starta sändningarna över Finland förrän 1/3. Det gör att inga serier kan
starta på premiärkvällen, då skulle det ju bli kravaller i Finland.

Lösningen har blivit att premiärkvällen i Sverige 29/2 blir en
långfilmskväll, som preliminärt ser ut så här:

20.00 Star trek: Nemesis
21.55 Galaxy quest
23.30 Artificial intelligence AI
01.45 The running man

Vi hade hoppats att kunna ha Dune på premiärkvällen, men det verkar inte bli
så tyvärr. Kanske senare.

Vill man se lanseringsteasern (en 10 sek lång upplevelse) så sänds den i dag

14.03 TV4 Plus
14.05 TV4
14.05 TV4 Guld
15.01 TV4
15.06 TV4 Plus
15.43 TV4 Komedi
15.59 TV400
16.01 TV4 Plus
16.13 TV4 Sport
16.37 TV4 Komedi
16.42 TV4
16.57 TV4 Plus
17.57 TV4 Plus
18.30 TV400
18.48 TV4 Komedi
19.59 TV4 Plus
20.01 TV4 Komedi
20.59 TV400
21.22 TV4 Komedi
21.44 TV4 Plus
21.59 TV400
22.44 TV4

Kanalens korrekta namn är TV4 Science Fiction. Den kommer att innehålla
reklam men inte reklamavbrott.

Sedär, litet nytta kan en gammal gafiat göra trots allt.

M.

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!