[SKRIVA] I morgon: Murray Leinster-dagen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Jun 2009 21:05:33 +0200

En amerikansk fan sammanställer en samling texter (jag tror det blir
webbaserat, inte tryckt) om Murray Leinster, vars civila namn var William F
Jenkins. Han bad om bidrag. Jag hastade ned nedanstående.
  Orsaken till detta är att i morgon är det tydligen den allmänt utropade
William F Jenkins-dagen i USA-delstaten Virginia! Man uppskattar honom tydligen
over there, och det gör jag med. Det var på en Confuse jag på en programpunkt
om orättmätigt glömda författare berättade om Murray Leinster. Han var en tidig
favorit för mig, han skrev väldigt bra och producerade flera verk som var
landmärken inom sf: "Sidewise in Time" en tidig inflytelserik alt-history,
"First Contact" som kanske är den oöverträffade första-kontakt-novellen, och "A
Logic Named Joe", den första halvans av 1900-talet mest begåvade skildring av
datorer och ett kommande Internet.
  Nå, min ihopkrafsade text:

Murray Leinster died before I became active in science fiction, but as a young
sf fan I remember reading him in the newsstand paperback series of sf and
horror that existed in Sweden then, and that he was among the best authors in
the often rather terrible selection these cheap book series had. I also
discovered him in the 1954-1966 Swedish sf magazine Häpna!, eg "Proxima
Centauri" which made the cover of one issue.
  So I began reading him more and more, and when I began writing science
fiction myself I was probably influenced somewhat by his idea-driven, elegant,
clear-cut style of writing (because that's at least the way I want to write).
  I have also talked about Murray Leinster on an sf convention, in a program
item about old, somewhat forgotten favourites.
  We should especially remember the story "A Logic Named Joe", which is a truly
remarkable piece of sf-as-prediction, about personal computers, Internet,
multimedia written - in the 1940's. No other early computer story comes close
this accomplishment by the writer I only later learned was named William F
Jenkins.

--Ahrvid Engholm
Stockholm, Sweden

Ps. And I have for ages been looking for his novel "The Murder of the USA", a
book I'd really would like to read.

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
Windows Live™: Keep your life in sync. Check it out!
http://windowslive.com/explore?ocid=TXT_TAGLM_WL_t1_allup_explore_012009-----