[SKRIVA] I Neptunus' hägn (Söderhamn 4-5/9)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 7 Sep 2009 19:18:52 +0200

(Inledande not: På SKRIVA-listan skrev jag två korta delrapporter från
händelserna kring "Norrlands längsta bokbord". Rapport 1 var ganska hackig, då
jag var jättetrött, och det finns upprepningar. Jag slår nu ihop de
rapporterna, redigerar om litet, lägger till ett och annat och skriver till en
del om sista dagen, till en enda längre rapport. --AE)

I Neptunus' hägn - Norrlands längsta bokbord, Söderhamn 4-5/9

FREDAG

Mötte Bertil Falk på Stockholms Central, strax efter åtta, efter en tredjedels
natts sömn. Tåget norrut var dock 25 minuter försenat, varav en del hann köras
in innan vi steg av på Söderhamns tågstation. Checkade in på First Hotel Statt
(Stadshotellet) och tog sedan en tur till fots runt denna lilla charmerande
hälsingestad.
Söderhamn är en vacker stad, men mycket välbevarade äldre hus. Men det enda
antikvariatet hade gått i konkurs, fick jag veta. I staden finns också gott om
alléer och parker och ett till hälften nedlagt järnvägsspår på stolpar som blir
ett trevligt promenadstråk. Ovanför på Östra Berget finns ett mystiskt
utkikstorn, som jag beslutade mig för att utforska senare.
Kom till biblioteket och stötte snart på såväl Bertil som min bokdagskontakt
Ewa Wiklander. Pga regn fick vi flytta inomhus, till biblioteket, som turligt
nog hade plats. På fredagen pågick bokborden 12-18. Där var mycket trevligt
folk, i form av alla de andra inbjudna författarna och medlemmar i
medarrangören Skrivare i Hälsingland (
www.freewebs.com/skrivare_i_haelsingland/ ).
Förutom Bertil var där också Helena Sigander, som också är med i Novellmästarna
(hon höll även skrivarstuga). Träffade ganska välrenommerade Aino Trosell, en
av Deckardrottningarna. Tyvärr kunde inte Kjell Genberg komma (också
Novellmästare) pga dödsfall i familjen. Lade upp mina böcker, men sålde inget
första dagen. Kanske kommer det mer folk i morgon? På fredagen var besökarna
max 150 (svårt att säga - men vädret och att det var vanlig arbetsdag inverkar).
Men biblioteket lovade att köpa in Mord på månen. Pratade med bibliotekschefen,
som var en trevlig snubbe. Kollade i deras sökdator - och de har två av mina
böcker (blir tre nu). Märkligt nog har de min första, Shareware-boken från
1993, som väl nu snarast hör till arkeologiavdelningen...
I lokaltidningen Söderhamns-Kuriren nämns bokdagarna, tyvärr rätt i en rätt
liten notis (jag nämns dock också, bland totalt nästan 20 inbjudna författare).
14.10 höll jag ett kort föredrag, som jag tror gick bra. Pratade om min bok
Mord på månen, sf och rymden. Kanske pratade jag litet för mycket om rymden -
men ämnet är ju aktuellt tack vare Christer Fuglesang. Gjorde ett par lustiga
skämtteckningar, mest för att fylla ut mit bokbord, som folk verkade gilla
(sista dagen donerade jag teckningarna till biblioteket, till vad nytta det nu
kan vara).
På kvällen bjöd arrangörerna på middag på Stadshotellet, där alla författare
bor. Mycket god mat - jag hade en mör nötköttsbit med mycket god sås. Andra åt
lax, som tydligen också var utmärkt. Pratade med bl a finlandssvenske (men
boende i Sverige större delen av livet) Henrik Tandefeldt, som skrivit deckare
men säger att han egentligen inte vet vad deckare är för något... En annan jag
snackat med heter Birger Sjöberg - jo, som skalden! Men han skriver
sjöreseböcker.
Man hade boklotteri (jag vann en fantasybok) och författarläsning - det senare
med litet skräckstämning. Aino Trosell läste en novell om ett mord, där jag
ofint nog räckte upp näven och påpekade ett litet tankefel (som handlade om att
amalgam troligen smälter bort i eld).
På hotellet fanns WiFi och via medhavda ASUS-laptopen kunde jag iaf delvis
följa Sverige mot Norge i dam-EM i fotboll. Sverige torskade - inte bra, men
svenskorna hade max otur. Ett av norgemålen var svenskt självmål, ett annat
troligen hands, och Sverige hade ett antal ramträffar som inte gav utdeling.
Gick från banketten vid pass 22, trött pga sömnunderskott (jag hade hållit mig
uppe med mackor och framför allt kaffe, som biblioteket hade i ett sidorum),
skrev en snabbrapport för SKRIVA och somnade med TV:n på.

LÖRDAG

Vaknade ovanligt tidigt, ca 07, och var bland de första vid frukostbuffén, som
var utmärkt. Fil & flingor, korv, ägg, alla sorters pålägg till brödet, kaffe,
juice, osv. Delade frukostbord med Lennart Högman, som känner Kjell Genberg. Vi
pratade om FKIS och dess efterföljare Novellmästarna.
Sedan tillbaka till rummet för att köra litet Internet, varvid jag skrev
snabbrapport 2 för SKRIVA. Utmärkt att hotellet har WiFi. (Vilket däremot inte
SJ har, om man inte betalar extra. Men vem har någonsin anklagat SJ för att
vara service-minded... Nu skall man ju t o m ha ID av alla, bara för att man
totalt misslyckats med sitt obegripliga biljettsystem och därmed skapat en
biljettandrahandsmarknad.)
Såg Fuglesangs presskonferens från rymden. Totalt 13 (!) personer är nu uppe i
ISS! De andra astronauterna tittar artigt på Christer medan han svarar på en
del frågor på svenska (och en besvaras på norska - Chrille har norskt påbrå på
fädernet; de må slå oss i fotboll, men de har ingen rymdman!).
Rusade sedan till biblioteket. Om någon undrar är Norrlands längsta bokbord ca
25 meter - kanske inte så svårt att slå om någon annan ort i Norrland vill
försöka. (Men titeln är iofs bara en gimmick.) Lokaltidningen hade en något
längre artikel om evenemanget på lördagen, med bild och allt. Vädret var
halvbra, så vi chansade på att vara utomhus, på gågatan, med våra bokbord. Det
kom litet fler människor på lördagen, men också en à två lätta skurar (varvid
man snabbt fick packa ihop alla böcker en stund).
En av utställarna, Anita Mariasdotter, driver PoD-tjänsten www.minbok.nu som
hon hävdar har förmånligare priser och tjänster än exempelvis det omtalade
Vulkan. Det har ju på SKRIVA litet diskuterats att kanske göra en antologi, och
då kan Minbok vara värt att kolla upp.
Tog ytterligare en promenad i Söderhamn (Bertil och jag turades om att vakta
våra två bord). De många fina trähusen har jag redan nämnt. Stan verkar inte
alls lika förstörd som många andra småstäder, där man rev allt och smällde upp
Domus och parkeringshus. Utanför stan har man ett flygvapenmuseum, som jag
gärna skulle besöka - men det hinns nog inte med denna gång. (Jag har däremot
sett flygvapenmuseet i Linköping.) På ett av torgen fanns en konstig stor glob.
Ett par bord bort fanns en Bo R Holmberg som verkade trevlig. En del av hans
böcker verkar ha litet historiskt fantasy-stuk. Bordet till vänster innehades
av Katarina Brodin som skrivit en tydligen uppmärksammad bok om cancer hos barn
och lånade ut sin penna till mig så jag kunde göra mina skämtteckningar.
Trots enstaka duggskurar kom mer folk. De sista timmarna började det t o m bli
litet sol. Det bör ha varit besökare än på fredagen men jag sålde totalt bara
två böcker - en Månmordsbok till biblioteket och en av antologin med
Svedelid/Engholm/Genberg från LL-förlaget. Jag är förstås relattivt okänd, och
har kanske aningen fel genre.
Pratade även en del med Ylva Heijus som skrivit vars Reflexer i glasrutan är en
dråplig relationsroman. Och borde inte lokalradio eller lokal-TV ha varit på
hugget? Det är trots allt närmare 20 (iofs för det mesta föga kända) författare
på plats. Bertil hävdar att lokala journalister är lata. En av de deltagande
författarna, Joakim Westlund, är själv journalist och sägs vara den som fixade
lokaltidningens bevakning - annars hade det kanske inte blivit något alls!
Höll mitt andra föredrag kl 13.05, och koncentrerade mig nu på att berätta om
noveller. Drog det här om Ahrvids Novellmakarmaskin, som kort kan sammanfattas:

idé -> konflikt -> intrig -> början -> slutet -> mitten

Hade dock bara en handfull åhörare (på fredagen hade jag kanske 25!). Bertil
pratade också om noveller under sina två föredrag, och menade att vi två därmed
gjort ett kraftigt slag för novellen! Jo jo.
På lördagen pågick det hela 10-14. Förutom bokbord hade varje författare ett
miniföredrag i ett program som pågick i stort sett hela tiden, under
överinseende av en viss Britt Ruuska (om jag fick namnet rätt nu).

EPILOG

Efter att bokborden plockats in hade några av oss några timmar att slå ihjäl
(mitt och Bertils tåg gick 17.25). 10-talet av oss, inkl medlemmar i det lokala
skrivarsällskapet, drog till Rådis Kondis vid den vackra rådhusplatsen med
kullersten och monumentet över Stadens Grundläggare (Gustav II Adolf). Jag fick
i mig en läsk av märket Portello, som jag säkert inte smakat på 40 år! Minns
märket från min barndom.
Vi pratade noveller, EU, framtida bokevenemang m m på kondiset, och skrev i
deras gästbok.
När vi var klara var det fortfarande en del strötid. Bertil tog ut kursen mot
tågstationen, drygt 1,5 bort, men jag tog mig för att utforska utsiktstornet på
berget.
Det var en rejäl klättring, men väl framme var tornet stängt. Nedanför det
fanns vad som liknar en folkpark, som dock också var stängd. Solen sken vackert
och man hade redan från tornets bas en fin utsikt från Söderhamn med omnejd.
Vid horisonten kunde man se vad som måste vara de första kullarna av
fjällkedjan.
Jag satte mig på en stentrappa på Östra Berget ett tag, och ströläste i en
medhavd bok om min favoritdeckarförfattare Rex Stout (han med Nero Wolfe).
Mötte Bertil på perrongen. Tåget kom i tid. Såg att Joakim skulle med samma tåg
(han var tydligen på väg till en journalistkonferens i Italien). Hjälpte under
nedresan till att rensa bort ett oönskat, långsamgörande registerfixarprogram
från Bertils laptop. Annars hände inte så mycket. Vi snackade litet om ditt och
datt. Bertil har en idé om en minibokmässa i en känd sf-stad nästa vår, men det
får jag återkomma till.
Väl hemma noterade jag i en mailkommentar att jag inte fick missa Neptunus.
Herregud! Det var ju den där konstiga bollen jag såg. I Sverige finns ju en
skalenlig modell av solsystemet, med
Globen i Stockholm motsvarande solen. Och Neptunus har avståndsmässigt råkat
hamna i just Söderhamn.
Det var första gången jag besökte Neptunus...

With Windows Live, you can organize, edit, and share your photos.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/products/photo-gallery-edit.aspx-----