[SKRIVA] Re: Hur skriver man dialog?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 16 Feb 2011 17:49:29 +0100

From: patrick@xxxxxxxxxxxx
> [...]
> böcker.
> Om vi bara tar ett exempel på lite dialog (och struntar i hur det låter), så
> här har de gjort i en av Arn böckerna.

> "Stopp!" ropade Linda. Taxin stannade.
> "Är du ledig?" frågade hon.
> "Ja, hoppa in", svarade han.
> "Bra, åk till Skanstull." Taxin åkte iväg.

> Om man tittar på den första raden skulle jag vilja få det till att den
> första meningen är - Stopp ropade Linda - Den avbryts av en utropstecken
> vilket skulle avsluta en mening och efter det följas av en stor bokstav.
  Nej, första repliken ser OK ut, som du skrivit. Dock skulle jag vilja se ett
nytt stycke för kortmeningen "Taxin stannade." Man kan ha ett litet påhäng på
anföringssatsen ("sade XXX" alltså), en bisats som närmare beskriver repliken
eller omständigheter kring den. Men i övrigt, menar jag, skall en replik vara
ett eget stycke. Kommer något annat än repliken skall det ha nytt stycke. Vill
man ha in det där med taxin får man göra det till en bisats till
anföringssatsen (t ex "ropade Linda för att få taxin att stanna.").
  Replik 2 ser också OK ut. Men här är det också konstigt med styckebytena. Jag
tycker att det sre ut som en fortsättning på Lindas prat, och det bör nog
knytas ihop med "Stopp!". Gör man inte så tror man att det är en NY replik från
en NY person.
  Rad 1 och 2 skulle tillsammans kunna skrivas något i stil med:

  "Stopp!" ropade Linda för att få taxin att stanna. "Är du ledig?"

> Samma sak med den andra raden då det kommer ett frågetecken mitt i meningen.
  Jag ser ett annat problem med frågetecknet. ATt ha både frågetecken och
"frågade X" blir litet av en tautologi (dvs att upprepa något - att ha
frågetecken betyder att man frågar och då är det onödigt att säga "frågade
hon").

> På den tredje raden så kommer kommatecknet utanför citationstecknet. Detta
> till skillnad från hur det är med frågetecken, utropstecken och punkt.
  Först en liten subtil sak...
  I engelskspråkig text skall detta komma vara INNANFÖR citationstecknen.

  "Yes, hop in," he answered.

  Det har inget med grammatik etc att göra, utan rör konventioner om olika
språks s k ortografi (ungefär: hur tecken används).
  Och här en månne kontroversiell sak. Man kan ha olika uppfattning, men jag är
böjd att mena att man skall ha både "," och "?" eller "!" (Exempel: "Stopp!",
ropade Linda.) Skälet är att i den rollen är frågetecken och utropstecken inte
satsavslutare utan karaktärsmarkörer - dvs de markerar vad en replik har för
karaktär (den ställs med frågande tonläge eller utropande tonläge). Det är
också helt kompatibelt med den svenska standarden att ha kommat utanför
citationstecknet.

> Tycker ni att dialogen ser korrekt ut om man vara ser till hur det tekniskt
> ska vara när man skriver?
  Det som är problemet är att du hanterar styckebytena fel, tycker jag. Det bör
vara antingen

"Stopp!" ropade Linda.
Taxin stannade.
"Är du ledig?" frågade hon sedan.

Eller:

"Stopp!" ropade Linda för att få taxin att stanna. "Är du ledig?"

Ungefär så här tycker jag att en mall för replikföring kan se ut:

"Något sägs", säger person ett med någon påhängd beskrivning. "Något mer sägs
av mig, det vill säga person ett. Så här fortsätter repliken ett tag, men..."
Plötsligt kom ett avbrott och då blev det nytt stycke, ty nu är det en mer
allmän beskrivning och repliken tog ju slut och då byter man stycke.
"Nu kommer jag in i handlingen!", säger person två.
"Vad trevligt! Jag är person ett. Har vi mötts?"
"Vi har inte mötts, tyvärr. Och du, person ett, notera att i din andra replik
behövs ingen anföringssats, en sade-sats, ty du är redan introducerad."
"Och du behöver ingen anföringssats heller, för du är också redan introducerad."
"Men om det blir en lång och krånglig dialog kan man alltid slänga in
anföringssatser mitt i, så att läsaren inte tappar vem som säger vad."
Person ett och två stod och funderade ett tag.
"Jo, du har rätt person två", sade person ett. "Och man kan passa på att lägga
in en ny anföringssats efter ett beskrivande parti."
"En annan viktig sak", sade person två, "är att man kan dela upp en replik
genom att göra anföringssatsen som en inskjuten bisats. Som här i det jag nu
sagt."
"För att inte glömma att man i replikerna, i hur folk säger saker och väljer
sina ord, bör ge personer litet egen karaktär så att man även därigenom kan
hålla reda på vem som pratar. En person kan t ex vara elak, och en annan
undergiven."
"Hörrudu din djäkla slusksvarvare. Insinuerar du att jag, den mäktiga person
två, är elak?"
"Åh, förlåt en fåkunnig och dum person ett. Inte alls, kära du. Jag har hört så
mycket om den mäktiga person två, och det var inte alls min avsikt att.."

  Och så vidare.
  Dialogen blir kanske rörig för att den handlar om sig själv och person ett
och två i stort sett är karaktärslösa, utom i slutet... Men i alla fall! (Och
har man tre eller fler personer, får man stoppa in fler anföringssatser och se
till att alla som talar har mer av egen karaktär. En sak jag inte gillar är att
inuti ett replikstycke oavbrutet växla mellan replik och berättande. För det
först funkar det illa om man gör repliker med tankstreck - som jag föredrar.
För det andra ger det ett rörigt intryck. För det tredje skadar det aldrig att
ha så många tyckebyten som möjligt, för det gör text mer inbjudande. Nå, man
behöver inte överdriva, men man skall passa på att byta stycke på alla ställen
där det känns naturligt.)

--Ahrvid

Ps. Jag kommer snart till Anna Maria N:s novell!

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!