[SKRIVA] Hugo-priserna (mycket "No Award")

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 23 Aug 2015 11:09:12 +0200

Hugi-priserna har delats ut. Liksom. Dvs de har pga bråket kring "Sad Puppies"
inte delats ut, utan gått till "No Award" i flera kategorier... Se
slutkommentarer.
Best NovelThe Three Body Problem, Cixin Liu, Ken Liu translator (Tor Books)Best
NovellaNo Award 1Best Novelette“The Day the World Turned Upside Down”, Thomas
Olde Heuvelt, Lia Belt translator (Lightspeed, 04-2014)Best Short StoryNo Award
2Best Related WorkNo Award 3Best Graphic StoryMs. Marvel Volume 1: No Normal,
written by G. Willow Wilson, illustrated by Adrian Alphona and Jake Wyatt,
(Marvel Comics)Best Dramatic Presentation, Long FormGuardians of the GalaxyBest
Dramatic Presentation, Short FormOrphan Black: “By Means Which Have Never Yet
Been Tried”Best Editor, Short FormNo Award 4Best Editor, Long FormNo Award
5Best Professional ArtistJulie DillonBest SemiprozineLightspeed Magazine,
edited by John Joseph Adams, Stefan Rudnicki, Rich Horton, Wendy N. Wagner, and
Christie YantBest FanzineJourney Planet, edited by James Bacon, Christopher J
Garcia, Colin Harris, Alissa McKersie, and Helen J. MontgomeryBest
FancastGalactic Suburbia Podcast, Alisa Krasnostein, Alexandra Pierce, Tansy
Rayner Roberts (Presenters) and Andrew Finch (Producer)Best Fan WriterLaura J.
MixonBest Fan ArtistElizabeth LeggettThe John W. Campbell Award for Best New
WriterWesley Chu
Hela fem "No Award" (jag har numrerat dem)! Jag är inte så oerhört väl insatt
i alla detaljer kring Sad Puppies-historien. Men i grunden handlar det om
politisk konflikt mellan vänsterinriktade amerikanska sf-fans och dito
konservativa. De senare anklagade de förra för att politisera sf-genren och
däribland Hugo-priserna, genom att driva det i s k progressiv riktning. Ni vet,
könskvotering, främja "minoriteter", vara emot Irak-kriget, miljömupperi, osv.
Så en grupp som tog sig namnet "Sad Puppies" (sorgsna hundvalpar; namnet
troligen valt för att ge en känslosam bild av att de är att likna vid sorgsna
hundvalpar) startade en kampanj för att få in vad de ansåg vara representativ
sf i Hugo-nomineringarna. Och de lyckades. Årets nomineringar var fulla av
deras kandidater. Vänstersidan gillade förstås inte detta, och som motreaktion
drog de igång en kampanj för att folk skulle rösta på No Award hellre än att ge
Hugona till de där avskyvärda verken som "Sad Puppies" nominerat. Jag vet inte
riktigt var jag skall stå. Jag är emot alla former av "kvotering" men var också
emot Irak-kriget (dvs krig nr 2 som GW Bush startade). Det finns en tendens att
politisera sf-genren vänsterut. Annat var det när Robert Heinlein levde! Jag
läste ett förslag av den amerikanske sf-redaktören, fanen m m Patrick Nielsen
Hayden om att reformera Hugo-stadgarna, för att stoppa framtida "Sad Puppies" -
eller iaf låta saker väga jämnare. Det gick ut på att vid nomineringar
tilldelas varje nominering ett poängsystem som gör att ens första nominerade
får bäst chans, men sedan sjunker poängen. Effekten blir att om två grupper
står mot varandra får bägge ungefär lika stor chans att få in sina nominerade.
Det systemet verkar vettigt. Det stoppar inte en nomineringskampanj, men en
kampanj kan inte få in ALLA sina kandidater. Vi lär höra mer om årets
Hugo-priser, eller No Award-priserna...
--Ahrvid
Ps. I grunden menar jag att sf-genren står för framstegsoptimism,
individualism, teknikpositivism, osv.
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och var med i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2015, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan