[SKRIVA] Härjedalen utan bokhandel

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 15 Oct 2008 12:05:00 +0200 (CEST)

Enl DN-notis 13/10 skall Härjedalens sista bokhandel, Foto & Fritid i Sveg,
stängas 15 oktober. Det är också den sista bokhandeln i hela Härjedalen.
Beslutet beror på ekonomi - ägaren får inte lönsamhet i verksamheten pga
konkurrens med bokklubbar och Internetbokhandlar.
  Jag har ett annat tips: det kan ju vara bra att döpa en bokhandel till något
på..."bokhandel". Döper man sin *bokhandel* till Foto & Fritid, kommer det inga
kunder in som söker böcker - de letar förstås efter foto- och
fritidsutrustning. Kan det vara så enkelt som en fatal feldöpning som knäckt
Härjedalens sista bokhandel?
  Annars kunde man döpa Gunnarssons Ostbutik till Josefssons Antik (gammal
ost?). Eller Bengtsfors Cykelaffär till Smygehuks Specerier (fel geografi t o
m!). Men skämt åsido: i mindre orter är det förstås vanligt att t ex
bokhandelsverksamhet slås ihop med en massa annat (i detta fall foto och
fritid). Jag minns i min späda ungdom hos mormor i Dorotea (eg en by en bit
ifrån) om hur det fanns en butik i Doro som faktiskt hade en liten
bokhandelsvinge, men också sålde t ex fiskeutrustning, godis, tygvaror och en
hel del annat.