[SKRIVA] Hotet från yttre rymden (film) och Vetlanda Workshop

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 7 Feb 2014 22:06:20 +0100

I slutet av januari stämde jag möte med min gamle bekant Marcus Fransman i
Vetlanda, när det visat sig att han var en av upphovsmännen till filmen
"Hotet från yttre rymden" (http://www.youtube.com/watch?v=m0J8RrYg0Os /
https://www.facebook.com/HotetFranYttreRymden) En annan sak som visade sig
var att Marcus vid nyår hade öppnat en butik och workshop för rollspel och
figurspel, Vetlanda Workshop i Spinnargränd (och som lämpligt nog har ett
tentakelförsett Cthulhumonster som symbol på skyltfönstret). Där säljs
också antikvariska böcker, och medlemmar kan låna dem à la bibliotek.
Vi pratade någon timme, jag donerade några ex av Alephs nytryck och fick en
dvd med "Hotet från rymden". Något slags samarbete ska vi ha framöver, vi
får se vad och hur.

Marcus Fransman producerade, skrev manus och gjorde specialeffekter till
filmen. Regisserade gjorde Nicklas Estberg, som tidigare samarbetat med
Martin Munthe ("Camp Slaughter" och "Stinger"). Och man lyckades få med sig
både Sven Wollter och Kjell Bergqvist att spela betydande roller (den förre
som SÄPO-chef, den senare som domderande tidningsredaktör). Större delen av
denna parodi på och hyllning till 50-talets science fiction-filmer spelades
in 2000-2002. Materialet blev liggande ofärdigt under många år, men
inspirerade av framgångarna med "Låt den rätte komma in" och försöken med
svensk fantastikfilm som gjordes i spåren efter den, gjorde man en drive
och slutförde filmen. Den hade premiär i Vetlanda i februari 2013 och säljs
nu per dvd.

Så vad ska man säga om filmen? Tja, mitt intryck är: en mycket oslipad
diamant. Här finns skådespelare, snygga miljöer, skickligt fångad
tidsstämning och production value. Men berättandet, dialogen och intrigen
är inte hälften så bra. Men nu finns i alla fall filmen, och alternativet
var tydligen att den aldrig ens skulle få premiär. Köp och titta själva; i
alla fall är det en intressant och långt ifrån tråkig film.