[SKRIVA] Re: Hos Google bar man sf-mössor

  • From: tora.greve@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Jun 2013 13:46:45 +0200

Jag har för mig att Karlsson på taket (Astrid Lindgrens) hade
propellermössa, eller var det bara i den norska utgåvan?

Tora.

> Den kallas beanie, den
mössa med färgade fält och en propeller på topp, som länge symboliserat
sf-fans. Det började 1947 när tecknaren Ray Nelson (verksam med
fanzines) började placera propellerbeanies på sina skämtfigurer som
ansågs vara fans. I en ny film om Googles historia, "The Internship",
visar det sig att beanien också förekom flitigt hos Google. Under sent
90-tal och in på 2000-talet fick varje nyanställd på Google en
propellermössa, som man kom att kalla "noogle". Här mer om det och en
bild på en sådan mössa:

http://www.marketplace.org/topics/tech/googles-nooglers-star-internship
[1]

> Dessa propellermössor förekommer tydligen flitigt i filmen, och
det är förmodligen inte en alltför vågad slutsats att det på Google
måste ha funnits en och annan som var välbekant med sf och sf-fandom.

> --Ahrvid
>
> Ps. Trist bara att Google sedan glömde sitt motto
("Don't be evil") och hoppade i säng med NSA och upplät sina servers för
massavlyssning av folk i PRISM-systemet.

> --
> ahrvid@xxxxxxxxxxx /
Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the latest news in short
form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
www.skriva.bravewriting.com [2] - delta i vår novelltävling! / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html [3] C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id [4]'86081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan [5] / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

> -----
> SKRIVA - sf, fantasy
och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan
> grundad 1997 * Info
http://www.skriva.bravewriting.com [2] eller skriva-

Links:
------